chipy nejsou - vesmir

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Říjen 9 12:30:58 CEST 2021

No to mají, což je velkej problém pro družice, sondy a kosmonauty, ale nemají dost energie, aby to dělaly pod kilometrama vzduchu. Nad zemí jich většina končí desítky km vysoko.

Horší je, když je erupce, ale přílet CME je celkem dobře očekávatelná věc, tak v tý době stačí neletět a vypnout citlivější obvody.

Rozhodně je jasný, že ten SW s radiací musí počítat. Včetně varianty, že po resetu následuje „jéje letíme“:-)

Tady je hezký spektrum u země:
https://www.researchgate.net/figure/Flux-density-of-particles-in-the-vicinity-of-the-Earth-between-the-Sun-and-the-Earth_fig2_261007711
Co má do 10 MeV, neumí rozbít atom a zachytí se hodně snadno. Nad GeV je to zajímavější, to už nejen rozbíjí, ale i generuje další částice prostou přeměnou energie na hmotu. Občas z toho vznikne mion a ten projde i 300 m pod zem:-)

PH

Od: Petr Labaj
Ano, sluneční vítr nás chrání před tím, co přijde zvenku.
Ale když ty částice ze Slunce "odfouknou" ty vnější, tak snad taky musí
mít slušný destrukční potenciál, ne?
Nebo je to tak, že se na jednu silnou vnější částici seběhne spousta
slabých slunečních a přemůžou ji svým množstvím?
(tj. že ji brzdí postupně několika zásahy)