Re: OT: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Říjen 6 15:44:04 CEST 2021

V čem vidíte takovou důležitost seřízení průtoků na ventilech?
Pro mě klidně ať jsou všechny otevřené naplno. Průtok si přiškrtí
termohlavice.
Teoreticky by to mohlo mít přínos v tom, aby po startu topení nabíhala
teplota ve všech místnostech zhruba stejně rychle.
Ale to v praxi stejně tak neprobíhá. Jednak je tam stále udržovaný
nějaký stav +- kolem požadované teploty, takže žádný jednotkový skok.
A druhak do toho stejně vstupují další jevy, jako větrání dveřmi při
procházení lidí mezi místnostmi atd.

Připadá mi to, že se z té regulace dělá věda větší, než si to zaslouží.
Termohlavice si prostě pořeší průtok tak, aby bylo v místnosti OK.
A termostat v referenční místnosti - k čemu? Na kotli si nastavím
požadovanou teplotu výstupní vody, třeba 50C.
Pak se každý stará o co má - kotel se stará, aby udržoval teplotu vody
na těch 50C, při kterých má hodně dobrou účinnost.
Termohlavice se starají o to, aby řídily průtok tak, aby v místnosti
bylo tak jak chci.
A nakonec ani ta ekvitermní regulace toho moc nepřinese. Kondenzační
kotel bude mít zhruba stejnou účinnost při teplotě výstupní vody 50C i
třeba 45C.
Takže tím, že by to ekviterm stáhl níž, toho moc neušetřím. Hlavice té
vody 45C prostě protáhnou radiátorm víc, než vody 50C.

Furt tady platí zákon zachování energie.
Tak pokud se nějak dramaticky neliší účinnost kotle při trochu rozdílné
teplotě výstupní vody, tak prostě není kde brát ani kde ztrácet.

PL