Re: Plyn nebo tepelné čerpadlo?

Pondělí Říjen 4 10:09:41 CEST 2021

Právě proto je vzduchové TČ sice nejrozšířenější, ale taky nejhorší
volba. Topný faktor je závislý na rozdílu teplot, odkud se teplo bere a
kam se dává. Ve výparníku je často teplota pod nulou, takže horší topný
faktor a protože to namrzá, jsou tam další ztráty tím, že se výparník
musí odmrazovat. Takže ohřát výparník tak, aby rozmrznul a voda odtekla.
Když opravdu mrzne, nemá cenu to ani pouštět a topí se elektrikou. Navíc
to před barákem hučí.v
Proto doma mám TČ voda-voda, teplota v primáru celý rok okolo 10 st.C a
topím do podlahovky. TČ voda-voda a zem-voda je jednodušší, protože nemá
venkovní jednotku a proto je i levnější. K instalaci nepotřebujete
chlaďaře, stačí připojit čtyři hadice s vodou. A je i energeticky
nejúspornější. Studnu bych musel dělat i kdybych z ní netopil, jen jsem
dodělal vsakovéní.
Topit vodou ale není pro každého, studna vám musí dát aspoň 1000 l/hod a
musíte to taky někde vsakovat. Jsem v polabí, na písku a vodu mám v 1,5
m. Ani vsakování není problém. Co byl problém, bylo vymývání jílu z
písku v okolí studny. Zanášelo mi to výměník. Už mám studnu o metr
prohloubenou a beru čistou vodu z opuky. Je jí tam dostatek. Další
problém jsem řešil, že ta voda má bublinky, je tak trochu minerální.
Čerpadlo mám nahoře v baráku a vlivem podtlaku se mi bublinky vylučovaly
ve vrtulce čerpadla a zase to nešlo. Už mám ve studni ponorné jezírkové
čerpadlo a zase topím. Jen budu muset nějak pročistit vsakování zanesené
jílem. Takže občas s tím jsou starosti.

Bezproblémová varianta by byla zemní kolektor - systém zem-voda.
Přebagrovat celou zahradu a do 1,5m položit trubky, jsem si moh dovolit,
dokud jsem na té zahradě nic neměl. Už tam mám stromy, zahradní domek...
Jsem v ochranném pásmu poděbradky, takže vrt mi tam nepovolí.

U přítelkyně jsme dávali vrt a bohužel i tam mohou být problémy, pokud
vám vrt spočítají podle "univerzálních" tabulkových hodnot. Vrt pro TČ
10 KW má 112 m, jsme na kopci tvořeném jílovcem a slínovcem a voda je až
v 70 metrech. Suchý jílovec má tu nejhorší tepelnou vodivost. Projekt na
vrt, kde už byla délka a cena, nám přišel o 14 dní dřív, než projektant
dostal hydrogeologický posudek. Za zimu teplota ve vrtu klesla z 11 na
-6 st, ale přes léto se to vrátilo zpátky. Takže uvažujeme jestli druhý
vrt, nebo dát na střechu bazénové absorbéry a ten primár s nima
přihřívat. Včera jsem to počítal podle nějakých tabulkových hodnot na
TZB info a vyšlo mi, že s 10m2 absorbérů by zatížení vrtu v topné sezóně
kleslo o 25% a ještě bychom ho trochu dohřáli přes léto. Ale spíš to
vypadá na druhý vrt. Ve vrtu mám ve čtyřeh hloubkách teplotní čidla a
tak vím, že dobře funguje jen konec vrtu, kde je nejspíš pohyb podzemní
vody. Ten kopec má 70 m, pod kopcem teče potok a v 70 m se při vrtání
objevila voda. Vtipné je, že sousedovi o kus nad námi nějaká pražská
firma pro 10 KW spočítala vrt 70m. Takže projekty tohoto typu brát s
rezervou a spíš se zeptat sousedů, kteří z vrtu topí a podle toho se
domluvit s vrtařema.

Anděl