RE: Začátky s laserovým ploterem

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Listopad 29 23:57:41 CET 2021

S tím singlemode si 100% jistý nejsem, ale i kdyby ne, tak se tím zas tak moc na konečném výsledku nezmění. Max přibude ještě jedna dvojice setiny a desetiny mm.

Já si tím 100W taky kdysi posvítil na prst, když jsem si k němu pořídil silnější osvětlení a přestalo být vidět výboj:
1. Vyšlehl plamínek, asi 10 cm
2. Zasyčelo
3. Ucuknul jsem
4. Šel jsem si chladit prst do koupelny
5. Za několik měsíců se to zahojilo
6. Teď už nevím na kterém prstě to bylo
:-)

U měrení očekávám přesnost tak 10-20 % a opakovatelnost pod 1 %, když diodu i s odporama zachovám. To mi stačí. Bonus je, že se dozvím, jak s tím blikají.

Ohnisko UV vs IR bude velmi pravděpodobně kratší.
Pokud je „akrylových“ totéž co „acrylic“, tak tady je to i s grafem:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/geoopt/dispersion.html
nebo tady:
http://nazilaxdhillon.blogspot.com/2019/06/acrylic-refractive-index.html

PH

Od: Petr Labaj
Jste si jistý tím, že to co máte na stole je singlemodový laser?
To jsem si to dosud nemyslel. Ale možná jsem si to myslel blbě.

Ten CO2 laser v tomto provedení by teda byla docela drsárna.
Musela by se zajistit pevná a dobře opakovaná fixace toho stroječku.
I ten nezaostřený paprsek CO2 laseru umí být pěkný prevít.
Človek z CNC fóra mu do cesty omylem strčil prst, a bylo to prý dost
ošklivé.

Měření teoreticky chápu, ale v praxi v tom vidím jenom problémy a málo
přínosů.
Nebude to dělané na vysoké výkony, sběrná plocha bude malá, takže laser
bude muset být zaostřený.
Navíc i v datasheetu budou ty parametry určitě s velkým rozptylem a
vedené jako "typické".
Pokud to nebude koupené jako individuálně kalibrovaný kus, kde ale bude
asi cenovka hodně vysoko.

Čočka a vlnová délka: konkrétně mi jde o použití optiky z laserové
tiskárny pro osvit UV laserem.
V laserovkách se používají většinou IR lasery, aspoň v těch starších a
tedy dostupnějších.
Je možné, že v nových už přešli na červený laser kvůli lepší rozlišovačce.
No a teď jde o to, jak se změní optické vlastnosti při osvícení laserem
na 405nm.
Nejde mi ani tak o optický útlum, ten asi bude na akrylových čočkách
stále celkem malý.
Ale jak se pohne ohnisko u tohoto UV laseru proti tomu, jak to bylo s IR
laserem.

PL