Re: Brýle pro laser

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Listopad 20 00:42:41 CET 2021

Předem se omlouvám za za tuhle svoji, pro některé asi kacířskou, poznámku.
Nemířím teď na nikoho konkrétně. Je to obecná úvaha.

Když přijde na přetřes laser na nějakém fóru nebo diskusní skupině, tak
se pravidelně ozve někdo s tématem bezpečnosti, resp. nebezpečnosti.
A prakticky bez výjimky jsou to lidé, kteří podobný laser (zatím) nemají
a neprovozují.
A on není laser jako laser.

Podotýkám, že jsem si zhruba totéž myslel kdysi i já.
Než jsem si podobný laser pořídil sám. A poté ještě
zprovozňoval/seřizoval/opravoval několika dalším lidem.
Nakonec podobně jako třeba o 3D tiskárnách si také lidé, kteří je
nemají, často myslí, že se mimořádně dobře hodí k tištění střelných zbraní.

Nevím nic o tom, co si daný tazatel kupuje. Ale z označení 30/7W soudím,
je to 7W polovodičový modrý laser. Pravděpodobně čínský.
Ještě před pár lety by byl podobný laser označen jako 7W.
(Resp. nebyl, protože tehdy ještě tak silné lasery neprodávali, ale
myslím to principiálně.)

Jenže pak si Číňané uvědomili, že "víc proužků, víc Adidas", tj. vysoké
číslo vypadá dobře.
A tak začali místo výkonu uvádět příkon.
Ti slušnější uvedou oboje (jako zde), ti drzejší uvedou jen příkon a
budou to prezentovat jako 30W laser.
Případně s poznámkou, že k napájení se používá zdroj 12V/3A.

Tyhle lasery se v naprosté většině provozují otevřené. Bez nějakého
krytu nebo jiné podobné konstrukční ochrany.
Něco na způsob tohoto (ilustrační obrázek):
https://www.aliexpress.com/item/1005001615583892.html

Tam se jako ochrana používají opravdu jen ty brýle. Většinou v zelené,
občas v červené barvě. Modré jsem ještě fyzicky u nikoho neviděl. Já sám
mám zelené a červené.
Něco na způsob tohoto (ilustrační obrázek):
https://www.aliexpress.com/item/1005001504986273.html

Poznámka k té bezpečnosti: tyto lasery se provozují většinou tak, že se
ohnisko zaostřuje na nějakých 25-50mm.
Případně bývá zaostřeno napevno, pak většinou na 1", tj. 25mm.
Průměr výstupního paprsku je kolem 4-5mm, takže je cca 1/10 ohniskové
vzdálenosti.
Člověk málokdy gravíruje třeba zrcadlo, případně nějaký leštěný kov.
Nedělá to proto, že by mu to k ničemu nebylo. Takže v praxi se naprostá
větština energie pohltí v daném materiálu.
A co se případně odrazí, tak s rozbíhavosti minimálně stejnou, jako je
sbíhavost toho ostření (úhel dopadu, uhel odrazu).
Takže již v pozorovací vzdálenosti nějakých 30cm (blíž asi člověk hlavu
nestrká) je ten paprsek už rozostřený na poměrně velkou plochu a tedy
velmi málo nebezpečný.
A to ještě většinou v jiném směru, než se na to dívá pozorovatel.

Ještě poznámka k tomu, že není laser jako laser.
Jiná situace je třeba u běžných stolních CO2 laserů. Ty mají jednak
většinou výrazně vyšší výkon (skutečně nějakých 40-60W). A jejich parsek
je neviditelný (vlnová délka 10.7um).
Tyto lasery naopak prakticky vždy jedou v bezpečně krytovaném prostředí.

A zase jiná situace je u popisovacích vláknových nebo pevnolátkových
laserů, které svítí na 1064nm.
Ty sice mají často výkon taky jenom nějakých 20-30W. Ale tady jsou to
lasery pulzní, a jedná se o střední výkon. Okamžitý výkon v pulzu je
obrovský.
A přitom i tyto lasery se velmi často provozují zcela otevřené, a to i
třeba na výstavách (vlastní zkušenost). Bez brýlí nebo jiných ochranných
pomůcek.
Přitom tady se často gravírují lesklé kovy, je to jejich parketa.
Přiznávám, že v tomto případě jsem ani já z toho neměl zrovna dobrý
pocit a snažil se tam nečumět.

Zpět k polovodičovým laserům, o kterých je tady řeč.
Tam má smysl na parsek čumět jen ve fázi zaměřování, případně zaostřování.
Výkon těchto laserů se řídí pomocí PWM. Při těch operacích jedou na
zlomek výkonu. Konkrétně já používám 1/1000 jmenovitého výkonu.
Při následném řezání nebo gravírování už do toho nečumím. Průběh akce
vidím na obrazovce. A protože většinou řežu a ne gravíruju, tak to ani
netrvá moc dlouho.

Tím prosím nechci nikoho odrazovat od bezpečnosti.
Ale jsme technici na technické konferenci, tak uvádím věcné technické
informace.

PL

PS. Poznámka ke konkrétně mému laseru. Já jsem si koupil jenom laserovou
hlavu a driver. Namontoval jsem to na mechaniku 3D tiskárny.
Jako obvykle jen "provizorně". A jako obvykle už tak zůstalo.

Mám 5.5W laser. Kupoval jsem ho od firmy, kterou jsem dlouho vybíral, a
která se mi zdála, že tam ví co dělají (je to skutečně výrobce, ne
překupník).
Ale laser začal časem pocitově výrazně slábnout. Tak jsem si k němu
postavil měřič optického výkonu. A co jsem naměřil, to mě nepotěšilo.
Psal to nedávno sem do konference s dotazem, jestli zde nejsou v dané
oblasti nějací odborníci.
Zatím jsem v řešení nijak nepokročil (protože se tím teď nezabývám,
jenom kvůli tomu pláču).