RE: Brýle pro laser

ok2mtm ok2mtm na seznam.cz
Pátek Listopad 19 21:30:58 CET 2021

Bych to trošičku upřesnil z vlastní zkušenosti - já jsem se do laseru s výkonem pár W nepodíval, ale odvážel jsem autem dva kamarády kutily do nemocnice na oční, jeden se podíval přímo a zbyla mu část zraku na jednom oku, druhej to dostal jenom odrazem, tak "pouze" špatně vidí. A za těch skoro 20 let se to nijak nezlepšilo, spíš naopak. Ale to asi souvisí s věkem.
Teorie o nezaostření je hezká, já bych svoje oči neriskoval. Takže doporučuji zrovna na ochraně zraku nešetřit, opravit to moc nejde. Když si člověk spočítá, co dá do různých hraček, tak nějaké lepší brýle už ho nezabijou. Zvlášť když by najednou ty hračky nemohl používat.
Na mě se podobně koukal učitel, když jsem se šel učit svařovat, a první co jsem si pořídil byla profi samostmívací kukla. Vždyť prej ta za 1500Kč stačí. Když jsem se ho zeptal, proč má teda kuklu ještě lepší, tak mlčel.
Tomáš OK2MTM

-----Original Message-----
From: Hw-list [mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz] On Behalf Of Petr Labaj
Sent: Friday, November 19, 2021 8:57 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Brýle pro laser

Tak to asi záleží hlavně na tom, jestli máte brýle jako Lennon nebo jako Urbánková.
Jestli je máte velké, tak co na ty zelené laserové brýle nalepit nahoru a dolů nějaký neprůhledný materiál (stačí i tvrdší papír) a udělat si z nich něco jako štít?

Ale ono stejně na laseru není moc na co čumět. Není tam nic zábavného, žádné velké kino.
Člověk se tam dívá tam maximálně při zaměřování, kdy ten laser jede na promile výkonu. Pak už si on jede sám a pozorovatele k tomu nepotřebuje.

Ale k tomu dělání děr do sítnice: to byste se musel fakt hodně snažit, aby Vám laser nějak ublížil.
Nebezpečí laseru není v jeho výkonu, ale v plošné hustotě toho výkonu. A ta je u odraženého paprsku už celkem z principu malá.
Rozumná hloubka ostrosti je pár milimetrů, pak už je paprsek tak defokusovaný, že není nebezpečný.

Mimochodem by bylo zajímavé změřit, jaký reálný výkon ten laser bude mít.
A hlavně jaký tvar výstupního paprsku a rozložení energie v něm.

PL