RE: Posouvací mechanizmus: zubaté tyče

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Listopad 7 14:57:00 CET 2021

Klíčové slovo pro vyhledání „DP“ je „diametral pitch”.

Aleš Procháska

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Hudecek
Sent: Sunday, November 7, 2021 2:52 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: RE: Posouvací mechanizmus: zubaté tyče

Jo to bude ono. Jakmile jsem narazil na slovo pastorek, našlo jich to hromadu v modelářských potřebách, jen teda tam často uvádějí modul třeba 48DP. To je počet zubů na palec?

Cílem jsou ty okulárové výtahy. Kdybych chtěl jen 1 pro sebe, koupil bych si ho za 30 USD. Jenže já potřebuju ještě další 3 pro děti na hraní a tento rok mi nejspíš ani nic takovýho neproplatěj.

Nějak jsem si myslel „vytisknu to“. Ale ten pastorek nevytisknu… Normálně je tam v integrované podobě, hřídelka asi 3-4 mm, uprostřed část zubatá, na jednom konci drážka proti vytažení, na druhej se přímo nasazuje čudlík. Chtěl bych tedy něco, co se tomu co nejvíc blíží.

Tohle bude asi v pohodě, pokud se nemýlím s významem DP:
https://www.peckamodel.cz/latrax-pastorek-9t-48dp
Jako hřídelku použiju hřebík:-)

PH

Od: Petr Labaj<mailto:labaj na volny.cz>
Myslíte "ozubený hřeben" a k němu "pastorek" ?
Něco jako třeba:
https://www.mateza.cz/e-shop/prevodovky/ozubena-kola/ozubene-hrebeny

Třeba v CNC se to dost používá, ale jen při požadavcích na velkou délku
nebo vysoké rychlosti, kde už není vhodný šroub.
A jsou samozřejmě přiměřeně větší než do mikroskopu.
Pokud by to mělo být nějaké DIY řešení, tak bych vzal vhodný pastorek a
podle něho na nějakém malém CNC nadělal třeba do mosazné tyčky zuby.
Jestli do něčeho bez zátěže, tak klidně i z kvalitnějšího plastu.
(Jak můžou vůbec lidi žít bez CNC frézky? Nechápu ...)

Ale kdybych to měl do nějaké své konstrukce, kterou můžu upravit, tak
bych použil spíš šroub.
Bylo by to levnější, snadněji realizovatelné a mimo jiné i přesnější.
Na délky 5cm by se možná načky vhodné komponenty třeba ve starých CD ROM.

PL