OT Laser - bylo Jak poznat parabolu od koule?

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Sobota Listopad 6 20:48:46 CET 2021

To laciné ukazovátko má zcela triviální řešení: Normální čočka a pak clona, která ořízne paprsek na kruh. Takové ukazovátko se pak i dá převrtat na několikanásobně větší výkon za cenu placatějšího paprsku. A ten se pak zas méně rozbíhá v té širší části:-)

PH

Od: Petr Labaj
Ten vztah bude možná trochu složitější.
V praxi má silnější laser větší rozdíl v průměru v osách X a Y (stopa je
víc elipsovitá).
Vyzařovací úhel není až takový problém, to jednoduchá optika snadno zaostří.
Ale ten kuželovitost je o dost větší problém, to už chce astigmatickou
optiku.

S těmi lacinými ukazovátky je to zajímavé. Mám jedno za pár korun někde
z tržnice.
Původně bylo na peckové baterky, já jsem ho předělal na tužkovky a
používám na pokusy.
I když má asi nějakou naprosto triviální optiku, tak i na velké
vzdálenosti (řádově kilometr a víc)
udělá pořád pěkně malou a skoro kruhovou stopu.
Jak je to možné (s tak jednoduchou optikou) mi není jasné.

Bydlím na kopci nad Brněnským výstavištěm, a pod sebou mám známou kopuli
pavilonu Z.
Je to snad největší taková kopule u nás, kdysi možná největší v Evropě.
Pro mě ideální promítací plátno na kterém můžu dělat pokusy s laserem.
Vzdálenost cca 1km.
Ale zkoušel jsem to i na protější kopec na stěnu paneláku. To už je tak
kolem 5km.
Spřáhnul jsem to ukazovátko s dalekohledem, a i tam jsem stopu (docela
malou) pěkně viděl.
A to je ukazovátko pár mW za 20 Kč.