DC mikromotorky v hračkách..

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Listopad 1 16:50:55 CET 2021

Máme doma flotilu FPV koptérek v takovém tom malém provedení - jsou tam 4
mikromotorky o rozměru cca 5x15 mm.
A ty motorky poměrně často odcházejí. Životnost tak max 4-6 hod, spíš
méně.  Nejsou drahé, ale je opruz je vyměňovat.
Zjistil jsem, že jsou tam 2 různé závady.
Buď se upálí takové tenké vlásečnicové kartáče u komutátoru, nebo se zničí
jeden pól
vinutí. Pak sice motor běží, ale musí se mu pomoci s rozběhem.
Ten rotor je samonosný tvořený vinutím.

A teď jsem dostal podobnou koptérku od jednoho známého a měla už 2 motorky
vybrakované.
Třetí  - měl vyrvané vývody, tak jsem ho také rozebral. A on nemá
komutátor. Je to sice DC motorek, ale uvnitř je
BLDC provedení s malinkou destičkou a na ní elektronika.

Ten zbylý tu trápím a zdá se, že je nesmrtelný..

Nemá někdo správnou terminologii, jak takový motor odlišit při nákupu?
Už jsem udělal pár objednávek a z várky co přijde vždycky jsou
komutátorové.  Dá se to ověřit roztočením rotoru a měřením napětí na
vývodech , to ten BLDC nedělá ...