Kondenzarory, polarita

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Neděle Květen 30 23:34:08 CEST 2021

To je ten paměťový efekt.

Nabijete 10uF kond na 5V, nějakou delší dobu. Vybijete do zkratu, ale
jen půlku. Odpojíte zkrat, objeví se napětí. Vybijete další kousek z
kapacity. A tak dále a tak dokola. Schematicky se to dá přirovnat k
žebříčku několika RC článků, kdy se ty odpory s časem přivedeného napětí
zvětšují na obrovské hodnoty.

Přepólování takto "naformátovaného" kondu - bude mít něco jako svod, než
se naformátuje zase naopak.

Počítejte s okamžitou využitelnou kapacitou třetinovou (pokud jste
optimista) a pětinovou pokud jste realista. Ovšem s tím, že po připojení
napětí se to chová jako kond s původní kapacitou.

Docela dobře to funguje jako varikap - laděná kapacita až v NF oblasti.
Zkreslení, které tyto kondy produkují při vyšším buzení nebo polarizaci
je taky zvukově zajímavé, v podstatě se dá mluvit o obdobě BBE popř. až
exciteru, ale v běžném zapojení to zkreslení moc neužijete.