[OT] instalace bojleru (atp.) vs zaruka

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Úterý Květen 18 13:03:40 CEST 2021

Nechtěl jsem do toho výpočtu zasahovat, ale autor počítá délku potrubí
podobně jako Bill Gates velikost paměti. Všechno má na hraně.

1. Naše pitná voda má v závislosti na ročním obdoví teplotu mezi 5 a 18
st.C (měřeno akreditovanou laboratoří u sousedů na kohoutku) a kvůli
legionele se doporučuje mít v bojleru přes 60 st.C
(https://www.tatramat.com/cz/blog/nebezpecna-bakterie-legionella-zije-i-ve-vasem-bojleru),
tudíž rozdíl teplot může být až 55 stupňů, počítejme se 40 stupni,
většinou se bude ohřívat voda z cca 20 st.C.

2. Do hezkých pár bytů jsem jako pomocná pracovní síla už vodu pomáhal
dovést a téměř nikdo nemá přívod do bojleru DN 20. Pokud má PPR, pak
většinou PPR 20x2,8, tudíž vnitřní průměr 14,4 mm, u potrubí typu Alpex
a podobných to bude ještě méně. Počítejme s normovým DN15, takže 15 mm.

3. Bojler 80 l není pro čtyřčlenné domácnosti s elektrickým bojlerem a
NT v délce 8 hodin nejběžnější typ, většinou jsme montovali 120 l, u
domků většinou 150 l a víc.

Poslední věc: Šestimetrový samostatný přívod do bojleru jsem viděl
jednou v životě. Většinou se to v koupelně nebo kotelně dopojí do 2
metrů od rozvodu studené vody.

Budeme počítat:

deltaV = V . Beta . deltaT = 120 . 1,8e-4 . 40 = 0,86 dm3

l = deltaV / (d . d . 3,1416 / 4) = 0,86 / (0,15 . 0,15 . 3,1416 / 4)
l = 48 dm = 4,8 m

Délka potrubí bude skoro 5 metrů. Ono to bude reálně míň, nádoba se také
pochopitelně zvětší, ale bude to spolehlivě dost na to, aby to v drtivé
většině domácností nateklo zpět do rozvodu studené vody.

Pokud bych to vzal na druhou hranu (deltaT=55 st.C, d=12 mm, 160 l
bojler) dostanu délku až 10,5 m. Tam navíc začne roli hrát i zvýšení
tlaku v celé soustavě a případně netěsnící zpětná klapka u vodoměru,
pokud je tato vůbec osazena.

Oni výrobci moc dobře ví, proč tam pojišťák s klapkou dávají.

Standa