Re: protonovy magnetometr, slaby signal

Vojtěch Petrucha petrucha na volny.cz
Pátek Květen 7 09:21:43 CEST 2021

zdravím, díky za reakci

  >Zajímavý projekt, chybí mi tam ve schematu "zesilovače" kam vede 2.5V ref (tj co je ref1 a co ref2).

to vede na výstup LT1677, který dělá buffer pro 2V5 LTC6655 která byla k dispozici,.
přišlo by mi divné kdyby to byl problém, když pro ten případ s relé to fungovalo velmi uspokojivě...  ale ano, je třeba vidět rozdíl, pokud se připojí dva první stupňě na jeden buffer a další dva na druhý.. (to jsou ty dvě možnosti)

>Zkusím si cvičně spočítat operátorový přenos toho zesilovače, vypadá to že je to nějaká verze derivačního zesilovače ale se zvláštní vazbou na VRef.

nevím teď jestli myslíte ten vstupní zesilovač nebo asi spíše ten bandpass když zmiňujete vref...
vstupní zesilovač vychází ze zapojení od Ing, Janáska, viz jeho web http://janascard.cz/PDF/Design of ultra low noise amplifiers.pdf
změřeno spektrálním analyzátorem cca 0.7nV RTI na 2kHz
bandpass je klasika - z analog.com online calculátoru...

>Připadá mi že se vám dost energie ztratí v čase 4.01s až 4.02s v odporu (ten obvod se stane tlumeným v tom čase).
ano, tam je otázka co je nejlepší, jestli odzkratovat zesilovač a pak připojit signál, nebo to udělat "zároveň", nebo naopak, připojit signál ke zkratovanému zesilovači aby se omezil ten počáteční překmit..
který to možná může nějak zabít tím, že přes cívku štouchne do těch nebohých protonů co  začínají precesovat...

>Navíc R je aktivní v době zápornějšího napětí na pinu "2" cívky tedy kladou polovinu netlumí, ale záporná polovina periody je tlumená přes parazitní diodu Q5. Neměly původně být ty tranzistoryJFety aby se obešla ta parazitní dioda ?na pinu 2 cívky je v době polarizace napětí blízké nule (sepnutý Q4), kladné napětí při vybíjení proudu a pak velmi malé střídavé napětí až se měří (precesní signál 10uVpp třeba).. R má pomoci dotlumit případné oscilace po vybíjení budícího proudu cívkou.. zkoušeli jsme to i bez něj a bylo to spíše horší..    autor uvádí HEXFETy...  nevím nakolik mohou ty diody vadit, pokud je signál tak malý... uV.>Ještě tam vidím problém, že změřená frekvence oscilací bude silně závislá na parazitní kapacitě mezi vývody té cívky (tedy i parazitní kapacity tranzistorů).Bude měřená frekvence rezonance těch spinů dostatečně daleko od vlastní rezonance tohoto parazitního LC obvodu aby váás neovlivňovala ?no ta rezonanční frekvence se naopak ladí tak, aby to rezonovalo na té měřené frekvenci, zesílí to několikrát signál.  ano vliv tranzistorů je v řádu 5-10nF, zkoušeli jsme samozřejmě kompenzovat, byl vidět vliv, ale pořád i nejlepší signál 3x menší...>Podotýkám že o principu měření nic nevím, je to zajímavý projekt a dotazy výše jsou spíš z neznalosti.ve zkratce - vezme se tekutina bohatá na vodíkové atomy - voda, petrolej, aceton..  ty se polarizují vnějším magnetickým polem, protony mají magnetický dipólový moment a mají tedy tendenci se natočit do směru toho budícího pole (solenoid cívka 400-1000 závitů, cca 3s, 1A),  po vypnutí pole, pokud bylo kolmé na okolní (magnetické pole země) se chtějí vrátit do směru toho klidového pole a vykonávají přitom precesní pohyb, když jich to dělá hodně synchronně*, tak to lze zaznamenat jako slabý signál na frekvenci odpovídající gyromagentické konstaně protonu a velikosti toho klidového pole... no  a pak už stačí ten signál jen 1000x + cca 250x (v bandpassu) zesílit a nějak změřit frekvenci..
*proto je důležitý ten rychlý zánik budícího proudu, aby všechny precesovaly se stejnou fázi, používá se nedestruktivní průraz toho spínacího tranzistoru Q4, proud zanikne za cca 100us, přičemž je důležitá ne ta celá část toho času, ale až to klesne pod nějakou hranici.. na tohle se musím podívat kolik to je.. měřili jsme těch 100us (napětí na Q4 klesne ze 200V na 0), ale nevím jak pečlivě ten konec, pomalý konec by mohl rozhodit protony, mohla by se částečně pokazit ta jejich synchronnost precese a to by mohlo být ono...slabší signál v.

> Od: "František Burian" <BuFran na seznam.cz>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 06.05.2021 21:14
> Předmět: Re: protonovy magnetometr, slaby signal

Dobrý den,  Zajímavý projekt, chybí mi tam ve schematu "zesilovače" kam vede 2.5V ref (tj co je ref1 a co ref2). Podle mého názoru jsou stupně vázané tímtosignálem a měl by být před jumperem každého stupně feritový bead aby se signál nešířil do VRef. Co tam tedy je připojeno a jaké to má Ri?Zkusím si cvičně spočítat operátorový přenos toho zesilovače, vypadá to že je to nějaká verze derivačního zesilovače ale se zvláštní vazbou na VRef.Připadá mi že se vám dost energie ztratí v čase 4.01s až 4.02s v odporu (ten obvod se stane tlumeným v tom čase). Navíc R je aktivní v době zápornějšíhonapětí na pinu "2" cívky tedy kladou polovinu netlumí, ale záporná polovina periody je tlumená přes parazitní diodu Q5. Neměly původně být ty tranzistoryJFety aby se obešla ta parazitní dioda ?Ještě tam vidím problém, že změřená frekvence oscilací bude silně závislá na parazitní kapacitě mezi vývody té cívky (tedy i parazitní kapacity tranzistorů).Bude měřená frekvence rezonance těch spinů dostatečně daleko od vlastní rezonance tohoto parazitního LC obvodu aby váás neovlivňovala ?Podotýkám že o principu měření nic nevím, je to zajímavý projekt a dotazy výše jsou spíš z neznalosti.S pozdravem,  F Burian---------- Původní e-mail ----------
 Od: Vojtěch Petrucha <petrucha na volny.cz>
 Komu: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
 Datum: 6. 5. 2021 17:37:29
 Předmět: protonovy magnetometr, slaby signal
zdravím,

před časem jsem se ptal na měření frekvence pro protonový magnetometr.. viz nějaké info zde:
https://maglab.fel.cvut.cz/workshop/proton-magnetometer/

teď jsme v rámci jedné diplomky toto téma ještě trochu oprášili, pokusili se sestavit čistě tranzistorové buzení (bez relé přepínajícího mezi polarizační a měřicí fází) a vyzkoušet ještě další možnosti jak signál zpracovávat/měřit frekvenci..  a trochu jsme narazili.. pokud bylo vše na jedné velké DPS, tak asi kvůli zemním smyčkám to trochu nepochopitelně vůbec nefungovalo. Student tedy udělal dva moduly, které jsou se zemí spojené jen v jednom bodě, v jednom případě používá stejný princip jako již osvědčený (P-MOSFET na spínání polarizačního proudu a relé na přepínaní zesilovače) a ve druhém zapojení se 6-ti MOSFETy uvedené v literatuře "Proton Precession Magnetometers, Revision 3 - James A.R. Koehler"
pár obrázků jsem v rychlosti nasázel sem: https://maglab.fel.cvut.cz/proton-mag---dalsi-pokusy/

Obě zapojení fungují, ale to druhé, tranzistorové, poskytuje výrazně slabší signál (2-3x slabší, pro stejný senzor, budící proud i navazující zesilovač..) což se samozřejmě nepříznivě projeví na šumu magnetoemetru. Zkoušeli jsme různé posloupnosti spínání tranzistorů, přesné nastavení ladícího kondenzátoru (s cívkou senzoru tvoří paral. rez. obvod, řádově hodnoty 38mH, RDC 21 Ohm, Cres 150 nF, frekvence protonového signálu cca 2000 Hz), vliv zatížení zesilovačem, ale úplně se nemůžeme dopátrat proč je ten signál o tolik slabší..  Dostal jsem tip použít na pozici spínače proudu místo MOSFETu bipolární tranzistory, ale zatím jsme to nezkoušeli..
Na tom IRF640 (případně IRF9640) se používá průraz, aby proud rychle zanikl (cca během 100uS, při napětí 200V), což je důležité pro správnou funkci, v tomto ohledu fungují obě zapojení stejně..

pokub by něco někoho napadlo, budeme vděční :-)

díky
v.