Re: OT: basová past

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Pondělí Březen 22 17:04:42 CET 2021

[preposielam]

Dobry den,

dovolim si, len par kratuckych poznamok na zamyslenie sa, aj ked teda
hlavna diskusia uz prebehla.

Tak ciste nahodou sa to studuje na technike a matfyze...
Elektrotechnika, stavarina, architektura, urcite aj strojarina a
chemickotechnologicka a ten matfyz... Kazdy to vola po svojom, kazdy
ma svoju pravdu, ale v skutocnosti je to stale to iste dokola. Musite
mat len ten patricny slovnik... POkial sa rozhodnete tuto oblast
studovat, tak sa pripravte na to, ze nez sa spamatáte doslova a
dopismena z Vas vyrobia najprv kriminalnika, v dalsom leveli
impotentneho blazna a nakoniec Vas spomedzi seba vyzenu... To teda,
ked uz budete ten spravne "tusiaci" a bude realne hrozit, ze ich
vsetkych rozoberiete do posledneho slova, ciarky a bodky. Ale spat ku
tej technike.

Mám prostor pod schodama a v něm je tepelné čerpadlo. To sice nedělá
velký hluk, ale přece jen se to po baráku šíří a když je ticho, je to
trochu slyšet všude. Samosřejmě vadí to přítelkyni, já to beru tak, že
když to slyším, mám kontrolu, že to funguje :-) Tak vymýšlím, co s tím.

Leze z toho nejvíc 50Hz a zjistil jsem dvě věci. Rezonuje horní deska a
když na ní do určitého místa posadím 10 kilové závaží (velké trafo),
těch 50 Hz se cca o 15 dB utlumí. Když s trafem o 5 cm šoupnu, útlum se
podstatně sníží.

Takze rezonuje vrchna doska toho cerpadla... Ona ma svoju geometriu a
ked na nu polozite nejake teleso, tak v zavislosti od polohy telesa na
doske, na jeho rozmeroch a od jeho tvaru sa zmenia rezonancne
frekvencie zakladnej dosky. Toto je tiez teoria. Ano je to dost
uzkopasmove a zavisle na polohe.

Další problém jsem zjistil, že na těch 50 Hz rezonuje ten prostor pod
schodama. Maximální úroveň snímaná mikrofonem (kulová charakteristika)
je asi 2m od tepelného čerpadla, přímo u TČ je skoro o 10 dB méně.

Je to podobne, ak nie to iste ako v tienenych EMC-kabinach...

Abych horní desku (průměr 790 mm) nějak líp zatlumil, chci si nechat z 5
mm plechu vyříznout desku přes celou horní desku TČ a chci pod ní dát 8
mm akustickou pěnu, co se dává pod koberce. Ten plech bude vážit 20
kilo, doudám že vlastní rezonanci bude mít o dost výš, takže by se měl
chovat jako tuhá deska a s tou tlumící pěnou by měl zatlumit rezonanci
té původní desky. Doufám, že moje úvaha není úplně mimo.

Myslim, ze Vasa uvaha je spravna. Urobite proste vrstvovu strukturu,
ktorou to cele zatlmite.

Pak bych chtěl zatlumit rezonanci toho prostoru. Našel jsem bakalářku,
kde se řeší akustika nahrávacího studia a tam nade dveře dával sadu
štěrbinových rezonátorů  pro celé basové pásmo.

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjtx4fMhcDvAhVptIsKHdCxApQQFjABegQIBBAD&url=https%3A%2F%2Fwww.vutbr.cz%2Fwww_base%2Fzav_prace_soubor_verejne.php%3Ffile_id%3D129280&usg=AOvVaw2GsSgxtT8PnPjkrgxoZ1O6

Mě by stačil jen jeden rezonátor na 50 Hz a konec prostoru pod
schodištěm by na tohle byl asi vhodný, jinak je ten prostor k ničemu.
Ale ještě koukám na jiné řešení a to je basová past. Pohltivá pěna 30x30
cm, která se lepí do kouta.

https://www.akusticka-pena.cz/zbozi-ceny/bass-trap/

To by mělo fungovat širokopásmově. Jen nevím, jestli účinnost tlumení
bude alespoň srovnatelná s tím rezonátorem.

Viete, oni to pocitali v tej diplomovke nejakym sofistikovanym
softwarom, o ktorom teda moc netusite ako vobec funguje a ako to cele
pocita. Ale pokial zoberiete starych praktikov, tak ti vedeli, ze na
trubky staci polozit nejake predmety, a trubky treba este tepelne
zaizolovat. To je ten Vas novy rezonator. Na HaD.com, to nejaky tipek
robil s kartonom od vajicok, ten velky stvorcovy pre 30 vajicok a
oblozil s tym vsetky kriticke body, kde by sa to mohlo odrazat a
zosilnovat tak to vysledne zvukove pole... Myslim, ze za vyskusanie
spolu s nejakou plstou by to mohlo fungovat tiez. Rozhodne to je
lacnejsie nez ten Vas odkazovany rezonator...

Dělal s tím někdo něco? Máte nějaké zkušenosti?

Prakticky som sa ku tomu nikdy nedostal, mam len teoreticke utrzky,
ktore sa ku mne dostali mojim samostudiom a nejakymi diplomovkami tuna
v konfere a na odkazmi na  HaD.com.

A.