Re[2]: Ladící prvek do krystalky

Glajc Pavel pavel.glajc na del.cz
Neděle Březen 21 09:14:12 CET 2021

Ještě mě napadlo. Nechcete s dětmi zkusit vyrobit i krystal galenitu? Stačí smíchat olověné piliny se sírou nasypat do zkumavky, zahřát, přetavit, rozbít zkumavku a krystal je na světě. Když historie, tak se vším všudy.
Přesný návod byl kdysi ve VTM někdy v padesátých letech, ale myslím, že i na stránkách AR, notně historických, návod bude.
pg

----- Původní zpráva -----
Odesilatel: Pavel Hudecek (edizon na seznam.cz)
Datum: 20.03.2021 20:28
Příjemce: HW-news (hw-list na list.hw.cz)
Předmět: RE: Ladící prvek do krystalky

Tak jsem si vzpomněl, že mi vede světlíkem až na střechu kabel. Připojil jsem ho jako anténu a teď je Praha (nebo Radiožurnál, nebo já nevím jak tomu teď říkají) slyšet opravdu dobře. Až tak, že je slyšet ze sluchátek ležících na stole. A dá se najít i náznak jiné stanice. Když jí co nejlíp naladím, tak má podle FFT na osciloskopu asi o 10 dB míň než Praha a je asi o 100 kHz níž. Když je naladěná Praha, tak ten pík úplně nezmizí, ale je menší skoro o 20 dB.

Jenže … 540 kHz, co to je, když v nížeuvedeném seznamu mezi DV a 639 nic není?

Poznámka: Ladění se připojením větší antény hodně posunulo. V sérii s ní je navíc ještě cívka několik desítek závitů, velká asi 1 dm3, protože jsem nechtěl propojovací drát zkracovat ani rozmotávat.

PH

Od: Jan Kuba

Já když jsem chtěl dětem demonstrovat krystalku, tak jsem si musel spustit svůj AM vysílač.

Na druhé straně to bylo velmi efektní, neboť v rádiu  "redaktoři" zdravili všech 5 dětí ze vsi, co právě zkouší  přijímač našich dědů.

A několikrát za sebou.

Další výhoda je, že stačí dioda , telefonní 50 OHM sluchátko a podstatně kratší anténa.

Podobně jsem nechal zahrát i tchánovi na ČRO Plzeň v pořadu na přání. Jen s FM transmitterem. Dostal jsem tenkrát velké uznání od všech

členů rodiny, že jsem na tchána nezapomněl a poslal žádost o písničku :-)