RE: Ladící prvek do krystalky FM

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pátek Březen 19 21:57:40 CET 2021

Že lze vyrobit FM krystalku by mě fakt nenapadlo:-) Ale podobných videí je víc a všechny mají společné cívky ze silného drátu, takže asi opravdu demodulace na hraně charakteristiky dostatečně jakostního rez. obvodu. Zajímavá otázka je, jestli lze cca 100 MHz zobrazovat na levném digitálním osciloskopu do 100 MHz.

PH

Od: Jiří Nesvacil
Zkusili jsme toto  https://www.youtube.com/watch?v=dhLqdwCCIlc ,ale neuspěli. Asi nejsme v Berlíně a kousek vysílač nemáme. Ten kroužek antény + cívka se prostě nerozkmital. Když jsme přidali kus nějakého prutu, tak to ten laděný obvod přebudilo a chovalo se jako anténa než laděný obvod. Asi to nemá to správné Q a ztrácí se energie tj. nerozkmitá se to zde.
Pro Am a střední, krátké jsem viděl, že ladí také pomocí cívky než kondíku (asi ho nemají k dispozici). Jinak ty velké ladící kondíky se dají vyrobit na youtube najdete návody - tipy, jak to dělají.
Jirka
Když jsem to předváděl v DDM, používal jsem asi 30 m anténu nataženou z okna. Slyšet bylo 4-5 stanic, postupně se to redukovalo, i anténa, už má jen 10 a stanice byly posledně (několik let) 2-3.

Teď, doma, na asi 3 m drátu na gauči, najdu osciloskopem Prahu, při 500 mV/div je průběhu plný displej a ke kraji skáče i usměrněný průběh. Po připojení sluchátka 4k srozumitelné, ale hodně potichu. Na osciloskopu je vidět ještě druhá stanice, ale slyšet není.

PH

Od: Glajc Pavel
A bydlí děti alespoň v blízkosti SV vysilače? Já bych začal dlouhou anténu, diodu a sluchátko a uzemnění.
Mně teda nikdy krystalka nechodila na víc vysilačů. Při ladění se měnila hlasitost, to ano, ale víc vysilačů nikdy.
pg