Re: Dotazy k STM32F103C8T6 a multiplexované řízení LED displeje.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Březen 10 18:05:44 CET 2021

STM32F103C8Tx, který je na deskách Blue-pill, je fajn.
Ale tak levný je jen na těch klonech, případně při koupení z Číny. U nás
v krámech už zdaleka tak levný a cenově výhodný není.
Takže ekonomicky skoro určitě vyjde líp na desku přilepit rovnou celý
Blue-pill (nebo chip, ale z Číny).
Pokud by se to mělo stavět ze součástek koupených v kamenných krámech u
nás, tak pak raději zvolit procesor z jiné řady.

Koupil a použil jsem jich už slušné desítky, a zatím bez jediného
problému. A to některé jedou od doby instalace už několik let furt.
Samozřejmě je ale možné, že jsem měl vždy nadstandardní štěstí (jak si
jistě pomyslí, případně řeknou, tradiční čínoodsuzovači).

Jinak mnoho (většina?) těchto chipů (a všechny, které jsem měl kdy v
ruce, a že už jich bylo) má 128 KiB flash.
I když by podle typu měly mít jen 64 KiB.
Občas se to hodí, např. když chcete z Blue-pill udělat programátor
BlackMagic probe nebo i novější STlink (potřebují víc než 64 KiB).

Kdybych to dělal já, tak si k tomu přilepím externí EEPROM. Není to moc
vývodů, je to levné a s velkou životností.

Ten chip má v sobě v ROM nějaký zavaděč. Nikdy jsem to ale nepoužil.
Ten první odkaz je myslím sender právě pro ten zavaděč. Jeho spuštění se
volí propojkou (na Blue-pill je to vytaženo na ty žluté jumpery) a resetem.
https://github.com/pavelrevak/stm32bl
Tady je nějaké povídání o bootrom, včetně docela zajímavé diskuse pod
článkem.
http://mcu.cz/comment-n4373.html

Já osobně vždy ladím pomocí programátoru. Buď STlink za necelé 2 USD,
předělaný na BlackMagic probe. Nebo další Blue-pill, opět předělaný na BMP.
Tady se snadno realizuje možnost ladění v RAM, což je na ARMech (třeba
proti starým AVR) prostě úplně jiný level práce.

Multiplex co nejvyšší vyjde. Víc je líp, samozřejmě s ohledem na ztráty
výkonu elektrického i výpočetního.
Mezi lidmi jsou ve vnímání blikání celkem rozdíly. A závisí to i na
barvě světla, na okamžité kondici člověka a samozřejmě na úhlu pohledu.
Kdysi dávno, když ještě žili dinosauři a já jsem studoval, tak jsem
(mimo jiné pak jako diplomku) dělal sadu různých testovacích přístrojů
pro psychodiagnostické vyšetření.
Jeden z nich měřil právě tu citlivost, resp. hranici vnímání. Samozřejmě
se pak na tom všichni testovali.
Chyba tehdejšího měření byla dána technologickým omezením, jediné LED k
dispozici byly červené.

PL