[OT] Pascal ma 50 rokov

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Březen 3 21:00:35 CET 2021

A jak si myslíte, že jsem k tomu přišel já ? Seděli jsme se sousedem v
hospodě a jeho 10.letý syn počítal na čínské kalkulačce úkol z počtů.
Pořád mu to nevycházelo, tak jsem mu vysvětlil, že ta kalkulačka je
šmejd a tedy musí napřed provést násobení a dělení a pak teprve součty a
rozdíly. Samozřejmě následovala otázka proč.
Že je to axiom jsem tak nějak tušil, ale soused měl ten chytrý telefon,
tak jsme si to našli na Wikipedii. A tam je to vysvětleno právě jako
algebraické těleso, sestávající z aditivní a multiplikativní grupy. Je s
podivem, že ten kluk to tak za půl hodiny celkem pochopil i s těmi
grupami a distributivním zákonem mezi nimi, když si uvědomil, že axiom
je něco co si musí pamatovat, protože bez toho mu to prostě nefunguje.
Docela ho překvapilo jak jednoduché je odčítání na základě definice
neutrálního a inverzního prvku (pomalovali jsme několik pivních tácků) a
že dělení je vlastně to samé vzhledem k násobení.
Docela by mě zajímalo co je vlastně v té škole učí.

Mrazík