Přijímač s SI4735 a feritka

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Středa Březen 3 01:56:48 CET 2021

Zdravím,

na Ali se objevil přijímač s SI4735, který by měl umět ledacos od dlouhých
po krátké vlny a VKV, včetně SSB na KV a RDS na FM. Zalíbil se mi, něco jsem
pročetl, objednal jsem, přijímač dorazil, a já se rozhodl, že pro první
pokusy dostane pro KV feritku. Něco jsem doma vylovil, nadrátoval a ono to
hraje. Nějak. Teď bych to chtěl trochu zoptimalizovat, a při té příležitosti
jsem zjistil, že když se feritová anténa probírala, tak jsem byl asi na
distanční výuce :)

Můj asi 50mm špalíček z něčeho demontovaný nebude úplně to pravé, tak jsem
vylovil ze skladu dvě pravděpodobně ruské 10x200 mm tyče. Má smysl je
používat třeba slepené do oválu? Navíc nemám VF lanko, takže to budu muset
navinout tím, co je (asi lakovaná 0.1 mm, nebo nějaké teflonové lanko 36AWG,
nic lepšího nenajdu - taky tu mám jednu nefunkšní VEF202, z té by se možná
dala feritka použít už navinutá).

Výrobce švábu udává rozmezí indukčnosti, což je asi to jediné, co chápu a
umím změřit, ale jak ovlivní citlivost, S/N a tak dále fyzické rozměry
jádra? Jak to ovlivní vinutí? Má smysl v extrémním případě sehnat třeba
deset tyči a svázat je? Co mi to, kromě váhy, přinese? Ano, nějaké antény,
řešené tímto způsobem jsem na netu našel, ale především pro příjem dlouhých
a velmi dlouhých vln. Může mi někdo v kostce nahodit (nebo nalinkovat)
nějakou hrubou teorii?

Jinak řeč je o tomhle: https://www.aliexpress.com/item/1005001995013673.html
Funguje to zajímavě, teď to mám, jak to přišlo v fabriky, ale jsou k tomu
zdrojáky, videa na trubce a tak podobně (ta čínská verze má maličko jinak
přiřazené GPIO, ale to je detail)
(https://github.com/pu2clr/SI4735/tree/master/examples/SI47XX_03_OLED_I2C,
schéma je odvozené od tohoto
https://raw.githubusercontent.com/pu2clr/SI4735/master/extras/images/basic_schematic_with_buttons_i2c.png a
doplněné o sluchátkový a výkonový zesilovač a obvody nabíjení LiIon).
Na to, že je to brouk původně pro autorádia, se toho dá naučit celkem
dost... Jinak ten čínský kit má i svoje nevýhody - především koncák pro
repro ve třídě D, takže jednak trošku ruší v signálu, jednak slyšitelně
píská, asi půjde do pryč a nechám jen sluchátkový a případně linkový výstup.

Díky za nakopnutí, člověk se pořád učí...

Pavel Kutina