[OT] Pascal ma 50 rokov

Jiri Foldyna jiri.f na foldynovi.cz
Úterý Březen 2 20:57:32 CET 2021

Dne 2.3.2021 v 17:14 Aleš Procháska napsal(a):
> Zajímavé. Mně zase vadí { } kvůli jejich grafické podobě téměř splývající se svislou čárou, že nevidím úplně jednoznačně a na první pohled, kde je začátek a kde konec :-)
>
> Jinak ty příkazové závorky jsou imho špatně jak v C, tak v Pascalu. Koncový omezovač příkazu měl být automaticky nedílnou součástí příkazů, jako třeba adovské if ... end if (nebo "vtipné" if ... fi z Algolu 68) a ušetřilo by to spoustu chyb a nervů.) Sám to řeším lehce atypickým formátováním zdrojáků, které píšu jako kdyby to takhle bylo :-)
>
> Aleš Procháska

Dobrý večer,

u jazyka ST (PLC IEC 61121-3) to tak nějak je :-)

Třeba
IF kod < 10 THEN
   PRIKLAD := 0;
ELSE
   PRIKLAD := 2;
END_IF;
Faktem zůstává, že i ST zdrojáky formátuji podobně jako PASCAL.

Hlavně u rozsáhlejších projektů (100k řádků a více) má podle mně
přehledné formátování zdrojáku docela velký význam, a pokud se týká
oddělovačů bloků v C (již zmíněné {}), tak ty jsem ze začátku nahrazoval
makrem begin end :-D, protože mi nějakou dobu trvalo, než jsem si zvykl.

Používal jsem celkem dost jazyků (Fortran, Algol, mašinkód 8080, Z80,
8086, PL-1, ADA, TurboPascal, TurboC, Pascal v Delphi a Lazarusu, teď se
bavím vývojem SW pro PLC, takže hlavně ST). Asi nejvíc jsem toho
nabouchal v Delphi, v TurboC a a v mašinkódech, takže na nějaké
sympatie/antipatie jsem si hrát nemohl :-) Z počátečního nadšení pro
kryptické formátování zdrojáků jsem poměrně záhy vyrostl, protože
udržovat kód, který je zčásti napsaný pomocí direktiv DB nebo DW a díky
tomu vypadá brutálně cool, je i pro autora po pár měsících k posrání ;-)

jf