UV LED osvitka

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Červen 18 20:31:23 CEST 2021

Odpovídám trochu se zpožděním, nebyl jsem u PC.

Čočky mám odsud: https://www.aliexpress.com/item/4000728475986.html
Jsou akrylové. A akryl má velmi dobrou propustnost i pro krátké vlnové
délky. Jen je třeba se k nim chovat slušně, snadno se poškrábou.

UV LEDku na 365nm mám v 3W provedení, osazenou na standardní 20mm hvězdě
z hliníkového tišťáku.
Zatím nepoužívám reflektor. Do budoucna ho možná pořídím. Třeba TME má
reflektorů celkem dost, ale žádný šikovný, případně pak hodně drahé.
Ideální by bylo vytočit si ho z hliníku na soustruhu, ale nemám vhodný
polotovar. Tak jako pokus to možná vytočím z něčeho levného (třeba ze
dřeva a prolakuju) a polepím alobalem. Nebo konečně rozchodím 3D
tiskárnu, která mi doma hnije a zahálí, a vytisknu to (a pak stejně
povrch spravím na soustruhu).

Zatím to používám na starém 80cm vysokém laboratorním stojanu. Cílový
stav je dát si na trop kus hliníkového profilu pro rychlé upínání
různých věcí. A tu osvitovku udělat na kousku hliníkového profilu a
udělat ji kompaktní, aby se dala snadno přicvaknout na ten profil na
stropě. Třeba jenom na magnet nebo nějakou jednoduchou úchytku.

A důvod proč takhle a ne běžný plošný zdroj?
Udělejte si jednoduchý pokus. Dejte na stůl kus papíru, rozsvícenou
plošnou osvitovku zvedněte kousek nad ten papír (třeba 3-5cm) a do cesty
světlu dejte třeba tužku. A podívejte se, jak vypadá její stín.
A pak to samé zkuste se vzdáleným bodovým zdroje. Buď s ideálním (se
sluncem), nebo i jenom s žárovkou na stropě.

PL