protonovy magnetometr, slaby signal

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Červen 1 18:39:41 CEST 2021

Tak jsem si s tím po večerech trochu hrál, protože mě to docela zajímá.
Našel jsem nějaká stará data z roku 2018, zkusil jsem na to pustit tu
Hilbertovu transformaci ale moc mě to nenadchlo. Tak jsem si opět pohrál
s Fourierovou transformací. Podle obrázků na vašem webu (a moje
zkušenost to potvrzuje) je šířka hlavní spektrální čáry nepřímo úměrná
době měření, přitom celkem nezáleží na tom jaký je řád FFT. Jde tedy o
to jak najít co nejpřesněji její vrchol aniž by bylo nutné použít
extrémně velký řád FFT.
Co se mi osvědčilo je použít FFT třeba jen 2^12 jako startovací metodu.
Dostanu tak hlavní frekvenci s nepřesností cca 10 Hz. Ten 20 Hz
(+/-10Hz) interval kolem ní pak rozsekám na 8. částí a pro každou z
těchto frekvencí vypočtu výkon signálu Goertzelovým algoritmem. Určím
maximum a mám novou hlavní frekvenci s nepřesností 20/8 Hz. To pak
opakuji dokud nedostanu vrchol s požadovanou přesností. Otázkou zůstává
jaká je skutečná nejistota měření. Ale z toho co mám k dispozici - asi 5
měření v jednom souboru těsně za sebou to vypadá, že jednotlivé vrcholy
se liší o 0.01 až 0.02 Hz a to není tak špatné.
A co je na tom ještě dobré - není potřeba dělat FFT vysokého řádu, stačí
40 průchodů Goertzelovým algoritmem, ten je sice jednoduchý, ale pro
tuto požadovanou přesnost je nutné ho počítat v double. Asi by to šlo
počítat i v mcu, buffer pouze musí pobrat těch pár sekund vzorků - mohou
být 16.bit integer, na double se to převede až při výpočtu.

Mrazík