Pozar strechy se solary

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Pondělí Červenec 12 15:05:37 CEST 2021

> [...]
> Hasiči rozhodně nehasí každý den celou směnu. Naopak zřejmě dost
> výraznou většinu času tráví ve zbrojnici, kde snad taky něco cvičí.
> Jako armáda, která taky nebojuje furt, ale naopak většinu času tráví
> cvičením a vylepšováním postupů pro případný boj.
>
> K zemnění: když někam přijede plošina nebo žebřík, tak taky jako první
> operaci vždy napřed vytáhnou nohy. A teprve potom začnou zvedat žebřík.
> A připadá to někomu jako něco divného, že se napřed udělají nezbytné
> technologické kroky než se daná technika spustí?
> Zapíchnout zemnicí tyčku do země a případně ji polít trochou vody zas

Sice nejsem expert na zemnění, ale upřímně si v praxi nedokážu
představit systém, kdy kvůli solárům na střeše uděláte celou hasící
soupravu uzemněnou, vše bude vodivě pospojované a při příjezdu k ohni se
bude zatloukat "zemnící tyčka". Je to sice v budoucnu možné, ale zatím
se to spíš řeší obráceně - odizolovat vše, co lze. Třeba se to změní,
stejně jako se přechází na D program s výrazně menší spotřebou vody.

Tato konferka má mezi svými členy spoustu revizních techniků a odborníků
na rozvody nízkého napětí. Chtěl bych vidět někoho z nich, kdo se
podepíše pod váš nápad se "zemnící tyčkou".

> Padlo tady, že hasiči prostě hasit nebudou.
> Hasiči jsou záchranná složka, podobně jako třeba zdravotníci. Nebo někdy
> i vojáci.
> A asi by taky moc neprošla situace, kdy by zdravotníci řekli, že někoho
> nebudou ošetřovat, protože by se mohli nakazit.
> Nebo vojáci nešli bojovat s tím, že nepřítel může mít zbraně a mohl by
> jim ublížit.
> A to si myslím, že mrtvých zdravotnických záchranářů nebo vojáků bude
> asi víc než hasičů, kteří zemřeli na zásah elektrickým proudem z
> nějakého soláru nebo neprůmyslových baterek.

Pokud pracovník IZS nasadí život, aby zachránil život nebo zdraví
jiného, je to náplní jeho práce a ti chlapi do toho také jdou. Nikdy
jsem nenapsal, že by se měli obětovat lidé, aby hasiči nemuseli
riskovat. Ale riskovat život hasičů jen kvůli škodě na majetku je
selhání systému, šlo by o selhání velitele a každý, kdo žije v
představě, že kvůli jeho vymazlenému domečku se soláry na střeše má
povinnost někdo umřít ...
... (padlo by tu asi spousta slov, na které by musel reagovat admin) ...
... je prostě hajzl.

Za mě: Má elektrárna plán zdolávání požáru? Má - postupovat podle něj.
Nemá - při riziku zranění nebo smrti nechat objekt shořet.

Tím chci říct, že existují standardizované postupy (plán zdolávání
požáru) jak toto řešit. Jenom se zatím dělá jen pro některé průmyslové
objekty. Možná by stálo za úvahu, zda solární elektrárna není tím
průmyslovým objektem. Možná by se právě v této fázi majitel budovy
dozvěděl, že mít soláry na střeše není úplně super věc, případně by
investoval do toho, aby zrovna ta jeho elektrárna splňovala některé
požadavky, které dnes nikdo neřeší. A pak budou třeba dostávat hasiči
prachy na vybavení jako teď dostávají od České asociace pojišťoven. A ti
to dostávaj třeba z povinného ručení. Mají FV elektrárny něco takového?

Standa