RE: Elektro-edukativní kvíz

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Sobota Leden 16 00:48:34 CET 2021

Cista spekulacia bez co i len stopy spolocnych bodov s realitou: tie LED
mozu byt dost pomale (najma bez predpatia) a ten zablesk moze byt v
skutocnosti este daleko kratsi nez ten kratsi pulz z tej 1PP75. Ta 1PP75
na obrazkoch vyzera ako velkoplosna a nie je jasne, ako je nakontaktovana.
Vobec by ma neprekvapilo, kebyze sa ukaze, ze tam je jedna (viacmenej
parazitna) Schottky dioda priamo pod kontaktom, z ktorej pochadza ten
kratky pulz, a ze to potom zo samotnej PN diody tie nagenerovane nosice
pomaly vyliezaju von.

wek

----- Original Message ---------------

Subject: RE: Elektro-edukativní kvíz
   From: Pavel Hudecek <edizon at seznam.cz>
   Date: Fri, 15 Jan 2021 22:30:57 +0100
     To: HW-news <hw-list at list.hw.cz>

Je tak to je škoda, já myslel že se dozvím o nìjakém zajímavém jevu
v polovodièích.

Myslím si, že je to nìco jako závìrné zotavení. Prostì svìtlo navyrábí
nosièe náboje a je potøeba je odtamtud odebrat, nebo poèkat až samy
vychcípaj.

Co ale netuším, jak vzniká ten efekt, že napìtí poklesne skoro k 0, ještì
k tomu pøed koncem svìtla. Skoro bych øek, po pøekroèení nìjaké kritické
hranice, tzn. ještì pøed maximem. Je to dobøe vidìt na poslední sérii
obrázkù z externího blesku:
http://dejvice.cz/edison/foto-bd/
Že by tam nìjak parazitnì vzniklo nìco jako kus saturovaného tranzistoru?

PH

Od: Jan Waclawek
[preposielam... mimochodom, ten jav, wek netusi preco :-) ]
ked ste uz zacali s tymi foto, tak velmi Vam neporadim. Snad len
tolko, ze boli fotodiody a fototranzistory. A aj ked treba na
vyhodnotenie signalu 3 piny a snimaci odpor, myslim si. ze
fototranzistor je ina struktura ako fotodioda a malo by to byt aj
vidno na priebehoch. Len ja som sa s tym hral pred 25 rokmi a to je
dlha doba... Chcel som si postavit svetelne pero.

No a 1n4148, no boli casy a doby, ked to bola snad jedina ochrana na
vstupy a vystupy integracov... A pouziva sa snad do dnes, aj ked dnes
su iste aj lepsie. Asi by bolo dobre nastudovat si vyznam signal noise
ratio a podla toho to aj pouzivat. Ono sa to mozno nezda, ale tie uA a
uV dokazu vsetko sprasit jak svina... A hlavne v takom tom vsade
piskajucom prostredi.

Nakonec je to asi nijakej mi neznámej jev v 1PP75 (vidil by Wek, nebo
jeho poeposílaný kolega, jakej?).