Proudový chránič - závada(y)?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Leden 15 19:30:08 CET 2021

Celkem hodně odcházejí proudové chránče na tlkm. lokalitách.
Protože se vše testuje pravidelně každý rok, tak se jich hodně vymění.
Měl jsem cca 10 ks  typ F&G  F7 -40/4/0,03.
Z 10 ks:

Dva - neregují na testovací tlačítko , jinak vybavují.
Zjištěn vadný odpor ( spálený, černý jako uhel  ) a u druhého ulomený
plíšek, který zapojuje odpor do obvodu. Dále použitelné ...

Další 4 ks nevybavují - ani na tlačítko, ani na simulaci závady (2k2 z fáze
proti kolíku).
Po rozebrání zjištěny  vadné dvě antiparalelně zapojené diody. Ty jsou
připojené na vinutí  toho rozdílového transformátoru - odhadem tak cca
30závitů 0,3mm drátu.
Netuším, k čemu tam to vinutí je. vede jen na ty diody. sekundární vinutí ,
které ovládá vybavovací relé má jen jeden závit.  Otázka zní: *K čemu tam
toto vinutí je a proč ty diody? Na webu jsem nic nenašel. Všude jen schéma
s jedním sekundárním vinutím. Když ty diody odpojím, chránič normálně
funguje.*  V nefungujících chráničích byly ve zkratu. Kurvítko?

A  poslední 4 ks normálně fungují, ale po vybavení (ať tlačítkem , nebo
simulací závady) už
nejdou nahodit. Ten natahovací kolík prostě klade odpor a přibližně v
polovině dráhy jakoby se něco utrhne a naprázdno přeskočí , ale nazaretuje
se v poloze zapnuto.
Ale stačí na něj poklepat ( rázněji), nebo s ním trochu víc uhodit o stůl a
už natáhnout jde.
Když ho shodím ručně, tak natáhnout jde vždycky.

Je tam takový poměrně složitý mechanismus, když jsem to rozebral, tak na mě
vyskákaly pružinky a táhla, západky... s tím se nehodlám už dál zabývat.

Bez
virů. www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>