Mini analog MPPT

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Pondělí Leden 4 21:33:05 CET 2021

Mezitím jsem s tím pokročil, tak snad víc napoví schéma:
http://dejvice.cz/edison/tmp/mppt.png

Je tam OZB, kterej jen zvyšuje U z měření I =Inab10
Derivační článek a NPN z něj dělá /SMP při každém růstu Inab10
Hradlo ze 4093 přepíná normal/korekce
Při normal se něnič řídí z Usmp, který se nemění.
Při korekci na Uramp běží RAMP z 5V na 0 a tím se řídí měnič.
V té době se při každém vyšším růstu Inab10 znovu nasampuje Usmp, takže nakonec v něm zůstane tolik, kolik vedlo k maximálnímu Inab.

Co si ovšem nejsem jist, jestli tomu švábovi do jeho funkce můžu takhle primitivně kecat:-)

PH

Od: Jan Waclawek

[preposielam]

Ahoj,

MPPT som sice nestaval, ale staval som si nabijacky na Nixx a
jednoduche spinane zdroje... Ked si uz sem dal ten obrazok, tak vela
veci sa mi vyjasnilo, ale to comu som nerozumel, som nepochopil ani
tak - vzorkovanie a vyhodnocovanie.

Hlavna "vykonova" slucka, teda zdroj, cievka, tranzistor, dioda,
kondenzator a bateria a snimaci odpor je vsade rovnaka. Potialto snad
vsetky menice U/f funguju rovnako dobre. Ta Tvoja topologia saha
spatnu vazbu, co bola idea z nejakeho EDN cisla N a roku Pana NNNN...
Povedal si, ze 1MHz z menica, takze spatna teda cely jej retazec musia
spolahlivo na tom 1MHz frcat a to si myslim, ze budes musiet aj
parazity do toho namontovat. Som povodne myslel, ze to chces na 1MHz
analogovo vzorkovat, ale z obrazku a pokecu som dodatocne pochopil, ze
chces len 100Hz... Ale aj tak Ti v tej scheme chyba nejaky casova
zakladna. Ako ma ale fungovat to Tvoje vzorkovanie a vyhodnocovanie v
tom regli, to tvoje MPPT, som nepochopil ani z obrazku ani z pokecu.
Ale za to som prakticky robil nabijacku s MAX712-13 a ten to ma
vyriesene. Navyse firma Maxim je este slusna a dava nejake blokove a
interne schemy aj do datasheetu, takze som ten obvod spomenul ako
vhodnu inspiraciu...

Chcel by som sa ospravedlnit Tebe a aj citatelom, ale ja osobne som z
obrazku ani textu nepochopil to vzorkovanie a vyhodnocovanie
nabijacieho prudu. Asi su este sviatky a nejako mi to este
nedochadza...

p.s.: V Baumaxe mali pred N-rokmi take svetielka do zahrady, bola v
tom ledka, integrac so 4 nohami a akumulator 1,2V...

A.

Původní přibližné schéma, co jsem si k tomu namaloval, ale už trochu
poťapaný od kočky:
http://dejvice.cz/edison/tmp/mppt.jpg
A znovu původní text, aby byl s obrázkem pohromadě:
1. Základní veličina pro funkci MPPT bude nabíjecí proud, takže
odpadne výpočet výkonu analogovou násobičkou. Stejně jde právě jen o
ten proud:-)
2. Jednou za čas (*), nejspíš tak 100x za sekundu proběhne korekční cyklus.
*Nějaký kompromis mezi rychlostí reakce (je to primárně na nabíjení
světla na kole) a průměrováním I z frekvence měniče (~1 MHz).
3. Měnič živen z převodníku U/PWM, ten je za normálního stavu připojen
na samplovací C, při korekčním cyklu na C který se plynule nabíjí z 0.
3. Při korekčním cyklu se měří nabíjecí I, vrcholovým detektorem se z
něj berou max. hodnoty. Výstup vrch. detektoru přes derivační člen
zapíná samplování z zabíjejícího se C do samplovacího.
4. Po skončení korekčního cyklu je tak nasamplováno, kdy naposled
nabíjecí I rostl. Takže by se to nemělo nechat zmást ani lokálními
maximy.

1 MHz je normální dnešní frekvence malých měničů, není mi jasné, co by
s tím najednou mělo bejt za problém:-)
Nejspíš tam místo MOSFETu a „U/PWM“ bude nějakej step-up/SEPIC švábík,
co ten MHz má v DS.

PH