Re: Nastavení 3D tisku - začátečník

ok1uga na volny.cz ok1uga na volny.cz
Středa Únor 10 19:27:59 CET 2021

Ahoj Jirko,

Já jsem do toho nevstupoval, protože Průšu neznám a vím že se tam vše nastavuje jinak. Ale, vše co popisuješ mi dává jasný výsledek - máš trysku moc blízko podložce, případně moc extruze. Tvrzení, že tryska musí první vrstvu rozplácnout je nesmysl. To právě dělá ten hrbolatý povrch a někdy až takové jakoby "puchýře".

Je dobré nastavit první vrstu vyšší než ostatní - je to pak tolerantnější vůči chybám. Ano první vrstvy se neofukují. Někde jsi tam psal že první vrstvu nastavuješ výškově na víc než milimetr do záporna ? To bys ale ryl hluboho v podložce. Takže je zjevné že je tiskárna špatně nastavená. Mě dlouho tvalo než jsem přišel na to jak první vtstvu nastavit. Filament by měl na podložku z trysky volně vytékat. Tryska ji nesmí rozmatlávat. To právě dělá ten hrubý hrbolatý povrch. O ten pak zadrhává tryska. Přilepení k podložce musí zajistit samotná podložka v kombinaci s její teplotou. S podložkou u Průši Ti poradit neumím - já tisknu na sklo s naneseným tyčinkovým lepidlem. Pro PLA je teplota podložky 60°C, pro ABS nějakých 110°C, pro PET 100°C. Jiné materiály jsem nezkoušel. První vrstvu nastavuji na cca 125% extruze. Vzdálenost trysky od podložky nastavuji měrkou vyrobenou z plechovky od piva :-). Pak tisknu bez jakékoliv výškové korekce s nastavením které jsem psal. Mám trysku 0,5mm. První vrstvu tisknu 0,3mm, ostatní dle potřeby. Čím má tryska menší průměr tím je vše háklivější na nastavení protože je první vrstva menší.

Měj se,

    Martin.
> Od: "Jirka Mww" <jirka.mww na gmail.com>
> Komu: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
> Datum: 10.02.2021 16:42
> Předmět: Re: Nastavení 3D tisku - začátečník

Díky, už jsem na to přišel, první tři vrstvy se neofukují.  Celkem teď tisknu, ale první vrstva je v některých místech taková hrbolatá - chlupatá.  Občas mi o  ten hrbol tryska při tisku druhé vrstvy zavadí a tisk se zkazí.  Když to po první vrstvě zastavím a ty hrboly ( není jich moc ) páječkou zahladím, jde to pak už dobře.  Nemám zvýšit teplotu první vrstvy ?  Tisknu z PLA od Průši, teplotaExtruderu je pro všechny vrstvy 215°C.
Zdravi
Jirka Sloupenský  OK1MWW
st 10. 2. 2021 v 15:01 odesílatel Ondřej Janovský <ondrej.janovsky na alarex.cz <ondrej.janovsky na alarex.cz>> napsal:Ofuk prvních vrstev se nastavuje ve sliceru. Průša to má v záložce Nastavení filamentu -> Chlazení-> Sekce nastavení ventilátoru ....OjaDne 09. 02. 21 v 18:06 Jirka Mww napsal(a):Díky za rady,  čistím normálně studenou podložku, po neúspěšném pokusu třeba trochu teplou.  Asi mám tu osu Z opravdu ještě vysoko.    Jak se vypne foukání na plast v první vrstvě netuším, zkusím pohledat někde v menu.
Zdravi
 Jirka Sloupenský  OK1MWW
út 9. 2. 2021 v 17:31 odesílatel Jiří Nesvacil <nesvacil na posys.eu <nesvacil na posys.eu>> napsal:Čistíte to v studeném stavu nebo zahřátou podložku ? Má být ve studeném, jinak to moc nečistí.
Z se dá dát níž, měl by jste poznat, kdy je splácnutý ten plast. Nemusí být úplně až průsvitný, ale jen smáčknutý.
Jinak snížit rychlost, přidat teplotu a zda to je PLA a dobré PLA. Čistá hlava. Na prvních vrstvách vypnuté foukání na plast.
Jirka

Dne 09.02.2021 v 17:17 Jirka Mww napsal(a):čistím izopropylem a poctivě.  Dělá to jen při dlouhých přejezdech, ale už asi vím proč. Zkusil jsem trochu snížit trysku podle návodu na webu Průši a je to o dost lepší, ale ne dobré. Zkusil jsem takovou ptákovinu : Po první vrstvě jsem to zastavil, ohřál to horkovzdušnou pistolí , přitlačil ty vlny první vrstvy na podložku plochým šroubovákem a druhá vrstva pak prošla.  Dál to tiskne normálně. Vypadá to, že budu muset tu osu Z ještě přitlačit. Mám ale strach, abych to nepřehnal. Zdravi
 Jirka Sloupenský  OK1MWW
út 9. 2. 2021 v 17:11 odesílatel Petr Simek <psimek na jcu.cz <psimek na jcu.cz>> napsal:On Tue, 9 Feb 2021, Jirka Mww wrote:

 > Dobrý den,
 >
 > měl bych ještě prosbu o radu. Tisknu větší plochou věc z PLA na tiskárně
 > Průša a při delších přejezdech se mi v některých místech trhá první vrstva
 > od podložky , takže se mi filament zvedne a v další vrstvě o to tiskárna
 > narazí.  Zkoušel jsem zvýšit teplotu podložky i extruderu  pro první
 > vrstvu, snížit rychlost první vrstvy  ale pořád je to stejné. Nedělá to v
 > okrajích, ale při dlouhých přejezdech v první vrstvě od kraje ke kraji té
 > větší plochy vždycky tak uprostřed.   co bych měl ještě vyzkoušet ?

 Neni tam ta podlozka treba trochu mastna ? Zkusil bych precistit..

 > Jirka Sloupenský  OK1MWW

   <http://www.avg.com/internet-security>Tento e-mail byl zkontrolován na viry antivirovým softwarem AVG.
 www.avg.cz <http://www.avg.com/internet-security>

   <#m_-4264600898516415459_m_-7529723787590727312_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>_______________________________________________
 Hw-list na list.hw.cz <Hw-list na list.hw.cz>
 http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>