OT: Radost z opravy (Re: Závada monitora - OPRAVENÉ)

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Únor 8 18:29:02 CET 2021

Ano, potěší, když člověk nad něčím zvítězí. Ta radost je přímoúměrná času
tomu vynaloženému. Je rozdíl, když člověk něco opraví za 5 minut, nebo když
se s tím babrá 14 dnů.
Normalne by se takový servis nevyplatil, ale člověk se při tom něco naučí a
nezblbne.

Možná už jsem to tu kdysi psal, když jsem byl na vojně (spoj četa, tel.
ústředna atd.. ) občas mi někdo něco přinesl na opravu do dílny.
Takže se tam časem objevovali i lampasáci. A taky tam byla jedna moc hezká
rotmistryně Markéta ...., všichni po ní šíleli. Jednou jsem jí vyměňoval
vidlici na tom ponorném vařiči do hrnečku.

No a poté mi  na stole v dílně přistálo rádio a na něm napsáno: " Prosím
opravíš mi to, bude odměna!  Markéta ..."  Na papíře a u toho malé srdíčko.
Tak jsem v tom ležel několik nocí. Kdo zná tohle kabelkové rádio, jak ví,
jakým stylem to bylo postavené.
http://www.radiohistoria.sk/Oldradio/main.nsf/wcatalid/BB0BD5D044F9680FC1257360007018AB/$file/2823B_3vnit.JPG
Při opravě jsem zjistil, že už se v tom někdo vrtal a že místo OC170 ve VKV
části tam někdo dal 156NU70 a jiná zvěrstva. Koncový stupeň s GC511/521
kmital a reproduktor
mě zničené pohyblivé přívody od membrány.  Zničené spoje na tom
komunistickém pertinaxu. Prostě paseka.
Po několika probdělých nocích kdy už jsem byl schopen schéma malovat
zpaměti jsem zjistil, že jsou tam vadné sekce na tom přepínači rozsahů.
Snažil jsem se využít nějaké nepoužité, ale nešlo to.
Protože se přepínač nedal v té době sehnat, tak jsem nakonec celé rádio
předělal. Deska úplně nová, stejných rozměrů, namalovaná trubičkovým
kalíškovým perem a barvou.
 Vypustil jsem DV a KV rozsah, zůstal SV a VKV, zato ale bylo i ORIT a CCIR
pásmo!
VKV byla jedna konstrukce z AR s  MF s MAA661 , které byly dostupné, SV
superhet  se 4 tranzistory opět něco z AR a NFPA s IO MA0403A.
To NFPA byl nejslabší článek, neboť papal velký proud v klidu a vycucalo to
ta dvě šestivoltové malé baterie poměrně brzy
Ale dovnitř  se mi vešel zvonkový transformátor jako bonus.S pevnou síťovou
šňůrou.
No když jsem to měl hotové, hrdě jsem to Markétě odnesl.
Jenomže ta vůbec o ničem nevěděla.   Byl to žertík od kluků z roty.  Bavili
se tím, jak na tom dřu po večerech a nocích .  Občas někdo prohodil, že se
už ptala co s tím je, kdy to bude.
Měli z toho srandu. Pěkně mě dostali.
Pravda je, že byl zajímavý cíl a bez toho cíle bych se do toho nikdy
nepustil.
A něco jsem se na tom naučil, něco  si dokázal, i když těch 14 dnů tomu
věnovaných  byl úplný nesmysl.
To rádio zůstalo v místní armě ještě dlouho po mém odchodu. Občas jsem tam
po vojně zašel a hrálo tam, protože šlo napájet z 220V.
Ja a ta rotmistryně Markéta z army...ale to už sem nepatří....