Re: Přesnost rezistoru

František Burian BuFran na seznam.cz
Úterý Prosinec 14 12:31:43 CET 2021

Zdravím opět,

   Pokud by to někoho zajímalo, řešení je kupodivu ve standardu (harmonizační normě) a je to tam napsáno
pro blbečky, že jsem to pochopil i já.

https://www.unmz.cz/files/Sborn%C3%ADky%20TH/GUM%20-%20celek%20-DEF.pdf

Konkrétně pro rezistor platí odstavec 4.3.7

tedy že rozptyl je roven u^2 = (d+ - d-)^2/12 kde d+ a d- jsou odchylky od středu ve kterých je 100% hodnot,

a v případě symetrického rozdělení je u^2 = 4d^2/12 = d^2/3

V případě 100R 1% odporu je tedy rozptyl (0.01*100R)^2/3 = 0.3 ohm^2

Je tam pěkně popsáno několik principů, sigma, 3sigma, pravoúhlá, trojúhelníková, lichoběžníková

Takže s pomocí tohoto jde spočíst jak rezistor tak AD převodník a hurá dokážeme vyjádřit s jakou
přesností změříme odpor zapojený v obvodu :-)

S pozdravem,

  František burian