[OT] gmail prihlasovani

josef dvoracek josef.dvoracek na gmail.com
Úterý Prosinec 14 08:00:00 CET 2021

> No ale jak to tedy presne funguje ? Uzivatele maji postu na linux
> s postfixem nebo na gmail-u ? Mohl by jste vic rozvest jaka je
> koncepce mailu a co jste kde nastavil ?

jasně.

Provozuju výpočetní systém na kterém pracuje xx uživatelů, a pro notifikace
ohledně stavu jejich výpočetních jobů (doběhnul, failnul, atp. ) potřebuji,
aby fungoval standardní linuxový mail systém, tedy např. aby příkaz

mail -s "testtest" nevimkdo na gmail.com < /dev/null

poslal mail, relativně spolehlivě.

S lepšími technikami spammerů se vylepšují antispamové techniky, a s tím i
náročnost konfigurace mailserveru, aby maily fakt nakonec dorazily a
nezapadly někam do spamu. (spf, dkim, graylisting, reputation scores, atd.
) více např zde: https://support.google.com/mail/answer/81126
A aby to bylo zajímavější, občas se někomu stane, že u job arraye s X tisíc
jobů povolí email notifikaci pro každý job.

Pro mě správa mail-serveru není zajímavá, měl bych řešit jiné věci, a pokud
nechci občas zahltit (a to fakt nechci) náš hlavní mailserver výše
zmíněnými smrštěmi mailů, zbývá tohle nechat na někom kdo to už má
vyřešené, a od koho ty maily dorazí.
A to je právě třeba gmail - jeho SMTP servery se na nějakém blacklistu jen
tak neobjeví.

Jak na samotnou konfiguraci;

* do postfixového /etc/postfix/main.cf dám něco jako toto:
https://pastebin.com/mfqFD7LJ
* do souboru /etc/postfix/sasl_password si ulozim jmeno a výše diskutované
"heslo aplikace" takto:

[smtp.gmail.com]:587 account na gmail.com:hesloaplikacegmailu

a pak si (v /etc/postfix ) updatuju tabulku hesel příkazem

/sbin/postmap ./sasl_passwd

* v souboru header_checks si přepíšu regexpem název odesílatele na něco
pěkného, třeba

/^From:.*/ REPLACE From: Nazev sluzby <account na gmail.com>

reloadnu postfix, a je to.
Není to extra hezké, ale funguje, a pro zasílání necitlivých notifikací je
to myslím nakonec postačující.

jd