RE: Solární topení

Pavel Urbančík hw na itherm.cz
Pondělí Prosinec 13 22:56:00 CET 2021

Co se stane reálně nevím, ale určitě se tím poruší podmínky připojení
odběrného místa a tady asi bude odběratel tahat za kratší konec.

Na našem odběrném místě po poklesu odběru (montáž elektrárny) došlo velice
rychle k instalaci moderního 4Q elektroměru, asi pro kontrolu podobných
případů.
Je sranda, že elektroměr měl hned po instalaci natočeny 3kWh dodávky do sítě
a v předávacím protokolu o tom není ani čárka. (výměna došla bez naší
přítomnosti, jen lístek ve schránce)
Dům byl v době výměny v ostrovním režimu, takže ta dodávka musela být už z
výroby/testu.

Pavel

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vláda Andel
Sent: pondělí 13. prosince 2021 22:27
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: Solární topení

Co se vlastně stane, když se měnič snaží potlačit přetoky a občas k nějakému
malému přetoku dojde? Co na to distributor? Je to snad velký průšvih? Kdo má
v baráku výtah, ten taky když jede nahoru prázdný, nebo dolů plně zatížený,
nejspíš bude něco málo pouštět do sítě. Nebo přijdou prudit jen když mám na
střeše soláry?
Ostatně pokud měnič omezí výkon tak, aby zabránil přetoku do sítě, využije
se nějak zbývající výkon, nebo zůstane nevyužitý? Obávám se, že využití
zbývající energie by bylo složité a drahé neúměrně výsledku.
Protože tenhle problém nejspíš řešilo spousta lidí, je jedině rozumné řešení
to, co chce prosadit nová vláda. Zjednodušit podmínky pro povolování výkupu
přebytečné energie ze solárů.

Se solárama je ještě jeden problém. Na mypower.cz se soustředí lidi, co
chtějí energii zadarmo, ať to stojí co to stojí. Takový dům "odstřihnutý od
sítě" má nějaký výkon solárů, ale podstatně větší výkon střídače, protože
když je potřeba víc, tahá se to z baterek. Takový střídač už taky něco
stojí. K tomu MPPT měnič pro dobíjení těch baterek a baterky co mají
zajistit "přežití" během podzimní inverze, musí stát majlant. No a protože v
baterkách někdy i tak není, mají tihle nadšenci buď elektrocentrálu, nebo si
platí přípojku, ze které berou až v nouzi nejvyšší. Vím, že tohle je jen
menšina, která podlehla solárnímu šílenství, ale pro ostatní je podobný
přístup (nebo už jen rozdělení okruhů na "ze sítě" a "ze solárů") zbytečně
složitý a proto si soláry radši nepořídí vůbec. Při tom ze strany státu i EU
je snaha, aby na střechách bylo těch solárů maximum.

Řešení, kdy mi distributor povolí přetoky do sítě a dokonce tu energii ode
mě za rozumnou cenu vykoupí, vlastně řeší že ač mám měnič jen na výkon
solárů, nejsem tím limitovaný v příkonu spotřebičů a tedy síť mi zajistí
potřebnou stabilitu. Myslím že tak nějak by to mělo v civilizované zemi
fungovat.

Anděl