OT: piatok - hlinikaren

balu balu na k-net.fr
Pondělí Prosinec 13 16:56:18 CET 2021

zdravim osadenstvo,

musim sa pochvalit, podarilo sa mi navstivit najvacsieho spotrebitela
elektrickej energie na Slovensku, hlinikaren v Ziari nad Hronom. Fabrika
uzasna, velmi sa mi tam pacilo. Vyraba sa elektrolyzou z oxidu
hliniteho, na to su potrebne pomerne vysoke prudy.

Preco ale pisem, lebo elektrotechnika. Za svoju profesionalnu prax som
toho videl vela, a uz len malo veci ma dokaze este stale zaujat. No a
dnes som videl zbernice s prierezom 1.5 metra stvorcoveho, jednu pre
plus pol, druju pre minus pol. Dalej rucickovy 300 kilo-Amper-meter a
zazil divny pocit, ked pri prechode okolo vodicov to cloveku taha z
vackov vsetky kovove predmety :-)

Pri tej prilezitosti ma napadlo hned niekolko potencialnych otazok na
najblizsi zenit v elektronike. Napriklad vypocitajte minimalny prierez
napajacej zbernice, tak aby sa vo vodicoch nestracalo viac ako 4 MW
vykonu, vysledok zaokruhlite na metre stvorcove.

No nic, musel som :-)

b.