Re: Solární topení

Pondělí Prosinec 13 13:38:40 CET 2021

Princip je, že FV panely mají účinnost cca 20%, takže proti panelu,
který ohřívá vodu, je tam 5x menší výkon při stejné ploše. Než tahat
trubky a dávat tam expanzku, ty dráty jsou jednodušší a ten FV panel je
i levnější, než panel pro ohřev vody. Proto lidi raději ohřívají bojler
přes elektriku, i když to na střeše zabere víc místa. Taky panely pro
ohřev vody v zimě fungují o dost hůř, než FV. Ale pokud topíte tepelným
čerpadlem, kde se COP blíží k těm 5, dostanete z toho ve výsledku
stejnou energii, jako při ohřevu vody.
Doved bych si představit jednoduché tepelné čerpadlo, které by se
připojilo rovnou na ten panel, nebo přes nějaký MPPT regulátor. Sehnat
nějaké levné peltiery, i když COP tam bude dost mizerné.

Problém je tepelná vodivost peltierů. To teplo získané když svítí, se
zase postupně dostane zpátky ven. Ale zaujalo mě jak jednou v televizi
ukazovali tepelnou diodu. Někde na severu jim roztával permafrost okolo
kolejí, tak tam zaráželi uzavřené trubky naplněné čpavkem. Pokud je
teplo, kapalný čpavek zůstane dole a pára co je v trubce nahoře,
nepřenáší teplo z hora dolů. Pokud mrzne, čpavek se dole odpařuje a
nahoře kondenzuje a spodní konec trubky se chladí. Takže takhle využít
tepelnou trubici jako tepelnou diodu?

Je pravda, že ta jednoduchost se tam už nějak vytrácí. Ale záleží,
jestli je to nějaký hobby projekt jen pro ověření, že to "taky" funguje,
nebo těch solárů máte plnou střechu. Protože pak už se vyplatí udělat to
se vším všudy. Projekt, zařídit tarif "pro soláry" a přes měnič to cpát
do sítě. Už je u nás net metering, dodaná a odebraná silová energie je
za stejnou cenu. Sice na elektrice, kterou do sítě dáte a pak někdy si
jí vezmete zpátky, platíte distribuční poplatky, ale to už není taková
hrůza. Ale zase nemusíte řešit stabilitu sítě, jako je to u ostrovních
systémů.

Ještě k tomu topení přímo výkonem za solárů - je pravda, že solár je
proudový zdroj a připojit k němu odpor není optimální. Ale dá se topit
kombinací rezistor + tranzistor. Při max. proudu je tranzistor úplně
otevřený a topí jen odpor. Při snižování proudu tranzistor přivírat tak,
aby na soláru bylo přibližně konstantní napětí. Nějaké přesné utrefení
MPPT bodu tomu nejspíš už zas tak moc nepomůže.

Anděl