Re: OT: vroba DPS

Petr Labaj labaj na volny.cz
tvrtek Prosinec 9 09:02:18 CET 2021

Protože jsem s tím dřív taky bojoval/laboroval/studoval, tak pár poznámek.

Běžný laminátor většinou PCB vezme. Zvlášť menši formáty desek.
Ale má to svá "ale".

Válce se na běžných laminátorech nedají oddálit tak daleko od sebe.
Takže v důsledku toho se ty válce ohnou do soudku (proto to na menší
desce vadí míň).
Laminátoru to neublíží, ty válce jsou většinou pružné.
Ale laminace není rovnoměrná. Na okrajích je to přimáčknuté dost,
uprostřed často ne.

Dělají se speciální laminátory, kde se dá vzdálenost nastavit výrazně větší.
Mně se jeden takový starší povedlo koupit na Bazoši za pár kaček.
Pokud to laminátor umí, tak je to většinou u něho napsané. A nejsou
nejlevnější.
Musí to totiž umožňovat konstrukce. Běžné laminátory mají pohon válců
ozubenými hnacími koly. Ale ty zuby neumožňují dát ty válce příliš
daleko od sebe.
Ty speciální laminátory to mají řešeno jinak. Třeba ten můj má pohon
řetězem.

A další drobný problém je, že fotoresisty jsou většinou dělané na
teplotu laminace 105C.
Ale běžný levný (nenastavitelný) kancelářský laminátor jede tak na 120C.

Další možnost je si laminátor postavit. Než jsem náhodou koupil ten
svůj, tak jsem
to měl taky v plánu. Použít se dají válce ze starých laserovek.
Zrovna nedávno na CNC fóru jeden člověk dal video svého DIY laminátoru.
https://forum.strojirenstvi.cz/viewtopic.php?p=435348#p435348

PL