RE: SDR bez smovn

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Steda Prosinec 8 06:40:46 CET 2021

j.

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Tomáš Hamouz
Sent: Tuesday, December 7, 2021 4:26 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: SDR bez směšování

Navázal bych na předchozí debatu.

Odzkoušeno:
Nejprve CORDIC generátor lokálního oscilátoru, ale to bylo příliš náročné na CPU. Funguje, ale hledal jsem méně náročné řešení.

Druhý pokus: Vzorkování 4x přijímaný kmitočet, a vynásobit lokálním oscilátorem na přijímaném kmitočtu. Protože jsou právě 4 vzorky na periodu, fáze LO jsou 0, 90, 180 a 270stupňů, což odpovídá hodnotám sin  (0, 1, 0, -1), cos je o 1 pozici posunutý. Tím se vzorky jednoduše rozhází  do  I a Q větve, jen je potřeba občas změnit znaménko vzorku, násobení nulou je triviální.
V podstatě to odpovídá níže uvedenému příspěvku od p.Anděla.

Problém byl, že ADC je triggerované timerem a ten nešel nastavit přesně na přijímaný kmitočet, byla tam chyba cca 4%.

Pak  sem zkusil kompromis - poštelovat systémové hodiny a vzorkovat 3x za  periodu.  Tabulka  sin  a  cos  už nevychází tak pěkně, už se musí násobit,  ale  na  ARMu  to není drahá operace a je to jen 6 hodnot v tabulce.  Funguje  v  podstatě  stejně jako předchozí verze, jen už se dokážu naladit přesně.

Pak  následuje  CIC  filtrace  s  decimací,  úzký  filtr  a  zbývá jen detekovat modulaci.

V principu potřebuju měřit   mezeru   mezi   pulzama. Pulzy jsou
všechny    stejné,  mění  se  jen  mezery.  Triviální  verze  (detekce
sestupné   hrany  a odpočítání  vzorkovacích  period do dalšího  pulzu  funguje,
ale pro signál  blízko  šumu to celkem pochopitelně zlobí. Ono to tedy zlobí i když je signál moc silný, ale to přijde na řadu posléze.

Existuje  nějaká  metoda, jak detekovat pulz "podle tvaru"?
Nebo použít metodu "SW UART", tzn detekovat hranu a pak vyhodnotit pár vzorků v rozhodném okamžiku?

Tomáš