trafo na AC a otazka lamy

Sobota Prosinec 4 08:00:43 CET 2021

Poslyšte historku z placu. Kdysi dávno jeden kolega na civilce (v SPŠ
elektrotechnické) zkoušel použít nějaké trafo snad původem z tiskárny.
Primár byl rozdělený na dvě stejné poloviny, protože ta tiskárna měla
možnost připojení jak na 220, tak na 110V. Nastavovalo se to nějakým
přepínačem.

No a kolega ta vinutí spojil a zkoušel to připojit na regulované trafo (od
diametralu, prostě obdoba laboratorního zdroje, akorát AC, výstup se dal
zvyšovat od 0V až do 255V). A divil se, že mu tam už při malém napětí
hrozně rychle roste proud, přestože sekundár byl naprázdno.

Tak jsem mu poradil, ať ty primáry přepojí naopak. Pomohlo to.

Nebude to na sekundáru fungovat podobně? Tzn. nebudou tam nějaké ztráty (=
teplo navíc) indukcí?

P.K.