RE: Pravidelné pulzy kolem 100 kV

Pavel Hudecek edizon na seznam.cz
Neděle Srpen 22 10:21:50 CEST 2021

Protože potřebuji testovat software který pracuje s hodnotou ToA – Time of arrival.

PH

Od: Vláďa Anděl
Jen takový dotaz - proč ta rentgenka potřebuje impulzní napájení? Jediné, co mě napadá, že je potřeba vyšší napětí pro dosažení tvrdšího záření a pak už vychází tak velký proud, že to ta rentgenka tepelně nezvládá? Ale proč by pak vadil ten jitter?

Anděl

Jiskřiště je jedna z možností, o které jsem uvažoval, v nejhorším to tak dopadne, pak by to asi skončilo u nižší frekvence. Teď teda hlavně potřebuju něco přes 2^31 ns, takže to by s ním šlo:-) Ale kdyby to umělo různé, i malé časy, bylo by to do budoucna lepší. Nejspíš bych to pak odpaloval UVC LEDkou.

Napětí nemusí být nastavitelné, stačí takové, co bude stačit pro danou rentgenku.

Proud by stačil i menší, včera jsem třeba rentgenoval na 10 µA a nejvíc tam jde nastavit 16 mA. A máme ještě asi dva menší rtg. Hlavní dolní hranice bude, aby se dostatečně rychle zvyšovalo napětí, tedy proud nabíjející parazitní kapacity.

Zatím jako nejschůdnější vycházej 3-4 VN trafa pro CO2 lasery se sekundárama sériově, pak by stačilo pouštět pulzy do primárů. Ale:
- Nevím jak je to s jitterem u spínacích MOSFETů
- Nejspíš by ty primáry musely bejt zapojený do dalšího trafa, aby mezi nima mohla bejt dostatečná izolační pevnost.

PH

Od: Vláďa Anděl
Když jsem si dělal generátor rázové vlny 2 KV, dal jsem tam jiskřiště s takovou vzdáleností, aby se ještě samo nezapálilo. Ze strany jsem dal ještě jednu, zapalovací elektrodu a pulzy pro ni jsem dělal zapalovacím trafem pro výbojky do blesku. Jen nevím, jestli by takhle snadno šlo zapálit jiskřiště pro 60 KV a asi by byl problém s tím proměnlivým napětím a s opakovacím kmitočtem. Myslím si že když se jiskřiště přehřeje, chytí přes něj oblouk a ten pak hoří furt. A ta rentgenka asi bude potřebovat větší proud.

Chtěl bych produkovat pravidelné pulzy délky v řádu µs až ms (stačí mi 1 hodnota z tohoto rozsahu) spouštěné výstupem 5V logiky, nebo procesoru. Jenže ty pulzy mají mít 60-120 kV. Stačí ale pár mA, max. něco přes 10 a to ještě max. 1 % času. Opakovací frekvence do 10-30 kHz. Zpoždění není důležité, ale musí být konstantní, aby to do signálu nevnášelo významný jitter.

Finanční požadavek je, že by to v součtu s nejlevnější rentgenkou z Ebay (od 100 a něco USD) mělo být levnější, než rentgenka vybavená mřížkou, která takový obvod nepotřebuje (několik stovek USD). Jednalo by se o 1 ks, takže kdyby třeba někdo věděl kde sehnat vhodný thyratron, není problém.

Nějaké nápady?