[OT] Dukovany

Josef Šíp sip na raab.cz
Čtvrtek Duben 29 14:05:49 CEST 2021

Ještě bych pripojil jeden pohled na věc.
Celou FVE jsem koncipoval jako zalozni zdroj pro dům, který se mi za cca +-10let zaplati.
Kvuli vypadkum jsem chtěl mit zalohu domu, tak proc ji neudelat timto zpusobem..

Parametrove FVE 6kWp, k tomu MPPT (vlastní navrh), baterii slozil z clanku LiFePo 32700 , BMS (vlastní navrh).
Menic 230V mam koupeneho nejakeho Axperta 3kW. Na nej jsou pripojene svetla + trvale spotrebice
Prebytky přes MPPT (vlastní) do bojleru a aku nadrze.
Da se rict ze ve sklepe je skoro plny jeden 42U rack :-)
Zadne papirovani, Axpert se chova jako UPS prepina vystup mezi siti a menicem.
Navíc jsem se něco naucil, navrhnout BMS a MPPT dalo dost práce...

J.S.

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Standa Palas
Sent: Thursday, April 29, 2021 12:45 PM
To: hw-list na list.hw.cz
Subject: Re: [OT] Dukovany

Dobrý den

Když to trochu zjednodušším tak fotovoltaická elektrárna je v současnosti schopna bez větších problémů nahradit cca 50 procent celkové roční spotřeby domu. Musíte mít samozřejmě střídač a odpovídající baterie. Přes léto nebudete vědět co s energií, od října vám to nevyrobí skoro nic. Když víte kolik platíte ročně za elektřinu a kolik vás bude stát celá fotovoltaická elektrárna, tak si z toho snadno spočítáte návratnost.
Prozatím je ta návratnost min. deset let. Problém jsou hlavně baterie které podle mně tak akorát deset let vydrží.
Samozřejmě si můžete celou elektrárnu silně předimenzovat a dostanete se třeba na 80 nebo 90 procent roční spotřeby ale za cenu neúměrného zvýšení nákladů.  To aby Vám fotovoltaika dodala 100 procent roční spotřeby je v našich podmínkách v současnosti skoro nereálné. Vždy bude zimní období kdy budete muset mít nějakou zálohu.
Hlavní přínos fotovoltaiky vidím v tom, že brání neustálému zdražování el. energie od distributorů. Prostě elektřina ze slunce dražší asi nebude a pokud bude možnost mít levnější energii z panelů, tak proč bych ji kupoval od Čezu. To distributoři moc dobře ví a proto byla před časem aféra s pokusem přejít od platby za KWh na paušální platbu za přípojku (jistič).
  Zatím pořád asi platí, že  je pohodlnější a levnější brát energii od distributora ale jestli se časem objeví na trhu o něco levnější baterie s lepší životností, tak  o tom začnu uvažovat.

S.P.