Cidlo namrazy - zasnezeni

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Čtvrtek Duben 29 08:02:29 CEST 2021

Čidlo deště pro stěrače v autech funguje myslím tak, že využívá rozdílných indexů lomu skla a vody a kouká na odraz světla IR LEDky pod tím správným úhlem, kam dopadne, když na okno naprší a světlo se v těch kapkách a při styku se sklem hezky poláme. Led má malilinko nižší index lomu (voda 1,33, led 1,31) a taky v krystalkách se světlo láme jinak než v kapkách, tak by to čidlo deště možná šlo nějak modifikovat pro jiný úhel dopadu...

Jakub Šerých

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Kutina
Sent: Wednesday, April 28, 2021 11:05 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Cidlo namrazy - zasnezeni

Zdravím,

potřeboval bych vymyslet čidlo, detekující námrazu / náledí  / sníh na zemi, resp vozovce, a trochu váhám nad principem.

Varianta posadit tam kameru a dělat analýzu obrazu se nám nelíbí ani jednomu
:)

Kolega navrhuje použít optické čidlo, nějakou průmyslovou závoru, ideáně s analogovým výstupem, (takže bude možné určit i nějakou míru zastínění), kde bude v zemi vysílač (viditelné světlo, IR, ještě netuším), na sloupu u cesy přijímač, který rozpozná zastínění. Vysílač bude nějak modulovaný, takže jsem schopný ropozat, zda posloucham svůj signál, nebo nějaké rušení. Za pomoci další logiky (čidlo vlhkosti, teploty atd.) a opakovaných měření bych měl být schopný rozpoznat, zda se jedná o náhodné přerušení paprsku, nebo o meteorologický jev.

Nějak se mi to pořád nezdá a napadlo mne, jestli by to nešlo jinak. Co použít plochou cívku (samozřejmě zapouzdřenou, suchou) a vyhodnocovat změnu indukčnosti, Q, a tak podobně vlivem vody? Dtto něco podobného s kapacitním čidlem, zjišťovat kvalitu dielektrika, jen ten tvar placky není pro kondenzítor úplně ideální.

Falešné poplachy asi tak úplně nevadí, pokud jich nebude statisticky nezanedbatelné množství (kařdý třetí atp.), dost se toho dá vyfiltrovat právě sledováním prostředí.

Něco takového určitě musí existovat, třeba v letectví detekce námrazy na křídle a podobně, netušíte někdo, na jakém principu to funguje?

Napadne někoho něco?

Díky,

Pavel Kutina