[OT] Dukovany

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Duben 28 22:28:34 CEST 2021

To zní dobře.
Taky by se mi líbilo, kdybychom postavili spoustu větrníků v našich
pobřežních vodách. ;-)

Já jsem (na rozdíl od Vás) velkým zastáncem jaderné energetiky.
Za jediné negativum našich jaderek vidím jen ty čmoudy, co se z nich
valí a jsou vidět široko daleko.
No ale když u nás nemáme moře nebo aspoň pořádnou řeku či jezero (jako
měli třeba v Černobylu), tak nezbývá, než vyrábět ty nepěkné čmoudy.

Když jsme u toho Černobylu: někde dřív tady padlo, že jejich reaktor
RBMK byl jaký byl, protože v něm chtěli vyrábět plutonium do jaderných bomb.
Myslím, že to není pravda. Ono by to sice šlo, ale není pro to moc
důvod. Na výroby zbraňového plutonia si postavili speciální reaktory,
které využívají jen k tomu. A ono ho zas už není tam moc potřeba.
Množství jaderných zbraní příliš neroste. A pokud se zbraně modernizují,
tak se využívá štěpný materiál z těch likvidovaných. Přece jen životnost
Pu239 i U235 je (vzhledem k délce života člověka) téměř nekonečná.

Důvody, proč používali RBMK, jsou ekonomické. Přírodní uran je levný a
je ho dost. Drahé je ale jeho obohacování. No a ty reaktory RBMK jedou
na nízkoobohacený uran, nebo dokonce i na přírodní uran.
A druhá velká výhoda je, že výměna paliva u těchto reaktorů probíhá za
chodu. Takže se nemusí jako třeba u našich VVER čas od času odstavit
rektor na měsíc, ale jdou kontinuálně.
Pokud tedy k tomu nepustí Ďatlova, který vypne všechny bezpečnostní
okruhy, že.

Ještě tady v diskusi padlo, že s vyhořelým jaderným palivem je to podle
pravidla NIMBY.
Nesouhlasím. Tak třeba já bych jednoho CASTORa bral domů hned. Byl jsem
samozřejmě na exkurzi v obou našich jaderkách (jaderné technologie mě
zajímají) a všude jsem somroval, aby mi jednoho pustili. Ale nechtěli.
Zakopal bych si ho na zahradě. Omotat trubkama s destilovaou vodou, a
mám doživotní vytápění baráku. Zbytkové rozpadové teplo udělá nějakých
20 kW (časem tedy bude bohužel slábnout). To mi na celý barák s rezervou
stačí.
Jinak ten CASTOR prakticky nesvítí. Stínění tím obalem je natolik silné,
že toho moc nenaměříte.

PL