[OT] Dukovany

Úterý Duben 27 20:20:38 CEST 2021

Jedovaté je snad hlavně plutonium, jenže i to se po čase rozpadá na něco
jiného. Co se na co rozpadá, je hezky popsáno tady.
https://www.walter-fendt.de/html5/phcz/decaychains_cz.htm
Tady je tabulka s poločasy rozpadů.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Uran-radiov%C3%A1_rozpadov%C3%A1_%C5%99ada
Takže radioaktivita vyhořelého paliva pomalu klesá. Ale protože se uran
a další radioaktivní prvky nacházejí i v přírodě, k těm přeměnám dochází
neustále. Jen někde víc a v Jáchymově na to mají lázně :-) a někde lidi
řeší, že 500 m pod zemí jsou uskladněné materiály, které se taky z té
země vytěžily a jen jejich zpracováním se v reaktoru urychlila reakce,
která by v přírodě trvala tisíce nebo milióny let. Docela zajímavý
materiál je thorium, které je samo stabiní, ale po ozáření se rozpadá a
údajně vytváří mnohem méně radioaktivního odpadu.
https://www.osel.cz/11382-nove-thoriove-jaderne-palivo-aneel-podpori-renesanci-jaderne-energie.html

Ostatně rád bych věděl, jak se nakládá s radioaktivním popílkem z
uhelných elektráren. Jeho radioaktivita byla někdy i tak velká, že když
se z něj vyráběly tvárnice, nedalo se v tom bez neustálého průvanu
bydlet. Pak už se to hlídalo. Když jsem bral na stavbu na podsyp pod
základovou desku škváru, dala mi kotelna papír na to, že jejich škvára z
hlediska radioaktivity vyhovuje normě. Popílek má sice mnohem nižší
radioaktivitu, než vyhořelé palivo, ale zase ho je obrovské množství.
Pro jeho uložení taky platí přísná bezpečnostní pravidla? Nebo se to jen
vyřešilo tím, že se o tom nesmí muvit? :-)

Tyhle malé reaktory, které by měly být třeba na sídlištích, by měly
zpracovávat vyhořelé palivo.
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesi-vyvinuli-maly-reaktor-je-to-trpaslik-ale-muze-pomoci-utect-od-uhli-148223#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=XPEgEwrKxAF-202103260728&dop_id=148223&source=hp&seq_no=3&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
Takže tam probíhají reakce pomaleji, než v elektrárenském reaktoru a
nejspíš tam proto nehrozí, že by třeba vlivem selhání něčeho mohlo dojít
k roztavení. Zároveň se při tom snižuje radioaktivita toho vyhořelého
paliva a teplo, které to vyhořelé palivo produkuje, se smysluplně využije.

Myslím že jaderná technika je jako jakákoliv jiná. Určité nebezpečí
hrozí všude, třeba i u elektriky a pokud se ví co s tím, jsou na všechno
jasné normy a postupy, není třeba mít přehnaný strach.

Anděl