Re: Přesné měření malých otáček, záznam

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Duben 14 18:37:08 CEST 2021

Jojo, to jsme za totáče jako mlaďoši na gymplu vedli velké boje, co je
lepší.
Já jsem měl nižší level se synchronním motorem (myslím, že NC420),
kamarád měl vyšší level s doutnavkou a okýnkem (myslím NC440).
Sice jsem mu tvrdil, že mi to běží stejně jako když on to došolíchá na
stojící obrazec, ale stejně jsem mu trochu záviděl. Hlavně proto, že
všechny nablejskané gramofony v západních katalozích měly ty stroboskopy
taky. Většinou dokonce ne okýnko, ale ty reflexní čtverečky byly po boku
talíře a byly pojaty jako výrazný designový prvek.

U nás tehdy přes den byla v síťi frekvence běžně i o 1-2% níž, takže se
síťovou doutnavkou to bylo o ničem. Na západě tehdy na tom možná byli s
kmitočtem přece jen možná líp.
Ale frekvenci odvozenou od krystalu v těch dávných dobách měl i tam asi
jenom ten největší high-end.

Že u nás byla síť tak nestabilní vím velmi dobře. Když jsem nastoupil
ještě za totáče do svého prvního a jediného zaměstnání, tak můj první
úkol byl vyvinout zařízení pro diagnostiku sítě. Nejen stabilitu
frekvence, ale i vypadlých půl/period, protože i to se tehdy stávalo.

Dneska na laserovce vytisknout proužek papíru s motivem, reflexní čidlo
a nějaké Arduino. Je to hotové za chvilku, náklady tak jako 2 piva nebo
1/2 oběda v levné restauraci.

PL