GDO

AZe aze na seznam.cz
Pondělí Září 28 13:26:24 CEST 2020

I ten superdrahý přístroj obsahuje nějaký jistě ne superdrahý oscilátor a když si hoši dokázali poradit v době, kdy nebyly ani 103NU70 a simulátory a postavili GDO s elektronkou, jistě to nebude problém ani dnes.
Možná bude stačit najít další diplomku, kde bude odpověď a adresa prodejny....
aze

From: Pavel Hudecek
Sent: Monday, September 28, 2020 1:16 PM
To: HW-news
Subject: RE: GDO

No je hezké, že můžu dětem na kroužku doporučit, aby místo stavění zakoupily v GESu superdrahý přístroj s rozsahem který nepotřebují a navíc není dostupný:-)

V diplomce jsem bohužel také nenalezl odpověď na otázku, jaký dnes dostupný SMD tranzistor si tam mají dát.

PH

Od: AZe

Tady asi nevěděli, že to nejde a udělali to do 250MHz, ale od 1,8MHz:

https://www.ges.cz/cz/mfj-201-dip-metr-gdo-GES08900567.html

GDO Tesla BM342A chodilo s jednou elektronkou tuším 6F32 do 250 MHz.

Diplomka na toto téma: https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=40044

aze

From: Pavel Hudecek

V rámci včerejšího hledání jsem narazil na:

https://qsl.net/yo4rlp/wshp/gdo.html

U verze „Using FET“ je 200 kHz – 200 MHz, což odpovídalo mým požadavkům. Zkoušel jsem to simulovat v LTspice, ale závěr je, že jen s výměnou cívek to nejde ani s teoreticky ideálními součástkami.

http://www.next.gr/circuits/VARICAP-TUNED-FET-DIP-METER-WITH-1-kHz-MODULATION-l53856.html

Tohle (s tranzistorem z toho prvního) při troše snahy fungovalo i ve větším rozsahu, než tam píšou.

Nakonec jsem dospěl k závěru, že nejjednodušší bude, nedělat výměnné cívky, ale plošňáky, kde je u cívky i pár dalších součástek, jako vazební kondenzátor a propojka vybírající varikap. Nebo možná výměnný celý oscilátor, kdybych místo originál varikapů použil nějaké levné diody:-)

Ale ten tranzistor z prvního odkazu nemají, Farnell místo něj nabízí jakousi náhradu, která v DS nemá nic o VF, což je mi podezřelé.

Byl by nějaký tip na SMD J-FET vhodný pro takové věci?

Nebo jak takové tranzistory hledat, když frekvence není mezi kritérii, které lze u prodejců použít?

PH

Od: Jirka

Nebo zkuste něco na bázi http://ok1ike.c-a-v.com/soubory/diposc.htm -

ale byl bych zvědav, zda se skutečně podaří takový rozsah.

Pochopitelně to bude chtít vf typ montáže, tedy nejlépe do stíněné

krabičky a pájet samonosně do uzlů, s co nekkratšími přívody a spoji.

--

Jirka