OT: význam slova "bastlení" Re: Krabičky na elektroniku - rušení

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Září 15 10:40:48 CEST 2020

To my jsme se tím nedavno poměrně intenívně zabývali a hledali ten význam
slova "bastlit" na internetu:
https://cestina20.cz/slovnik/bastlit/
https://it-slovnik.cz/pojem/bastlir

-vždy je popisováno, že se jedná o amatérské  tvůrčí činnosti
a zde:
https://www.odpovedi.cz/otazky/vzniklo-slovo-bastl-bastleni-bastlplac-z-nejakych-nemeckych-korenu
A dokonce je zmínka , že je to o " neprofesionálním kutění" - evidentně to
tedy nesouvisí s komercí.

nebo zde:
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=6725
Častější výskyt sloves *bastlovat, bastlit *v současném jazyce nepochybně
souvisí se soudobým rozvojem elektrotechniky a mikroelektrotechniky a se
zvýšeným zájmem o amatérskou činnost v tomto oboru.
 - opět je vyzdvihnutá ona amatéská činnost, která nikdy nijak nesouvisela
s komerční činností, nebo výrobou.

Neboli nesouhlasím minimálně s tím, že bastlení je bez ohledu na to  zda
jde o čistě hobby, nebo komerční aktivitu. Ten význam slova bastlení je pro
mě minimálně synonymem toho si něco udělat opravdu čistě pro radost, nebo
si něco dokázat.. Určitě ne něco dělat na koleně sériově, nebo něco
opravovat jako na běžícím pasu.  Prostě musí to být koníček aneb jak se
říká - pokud se ti stane koníček prací , už to není koníček ale práce.

Na druhé straně je pravda, že lze i v profesionální praxi nalézt silně
amatérské výrobky. Ale platí to co jsem napsal, alespoň já to tak vnímám.
Bastlení nemá nic společného s komercí!