OT: kurz dolaru

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Sobota Říjen 31 18:01:29 CET 2020

Chcš popsat co všechno ovlivňuje jaký kurz dostaneš?

Tvoje banka má jeden, nebo několik účtů, přes které clearuje transakce z
asociací. Ty jsou vedeny v různých měnách. U nás běžně koruny a eura.
některé banky používají třeba dolary a nebo třeba rubl.
Pokud je transakce v měně, ke které existuje clearing, tak se provede v
dané měně a kurzák ti nasadí tvoje banka. Většinou dostaneš dobrej kurz.
Pokud je transakce ve měně, kterou tvoje banka neclearuje, potom nejprve
asociace (visa / mastercard / amex) převede svojim kurzem transakci na
měnu, kterou tvoje banka preferuje pro zahraniční transakce (u nás
většinou euro) a tvoje banka pak provede převod na měnu účtu. Takže
dvakrát převod a tím pádem o něco horší kurz.

Proto se někdy může hodit použít jiný produkt, okud používáš nějakou
měnu častěji, než jinou. Například amex tradičně pro dolarové transakce.

Další věc je, kdy se použije kurzák. Je to pochopitelně v den zaúčtování
transakce a nikoli v čase její blokace. Většina bank ukazuje v
elektronickém bankovnictví čas blokace a provedení. Ten rozdíl byl
celkem patrný, když se používaly ty obtiskávací žehličky. Obchodník si
zavolal, jestli je na kartě zůstatek a dostal blokační číslo. To napsal
na účtenku, obtiskul kartu a bylo. Ale peníze dostal až když donesl tu
účtenku do své banky a tam jí odevzdal.