Re: Osazovačka snad už finálně

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Říjen 27 22:36:11 CET 2020

Polovodičový modrý laser 5.5W z Číny (skutečný výkon, nikoli příkon
jak dnes s oblibou často Číňani uvádějí).

Materiál šablony křídový papír vhodné tloušťky. Většinou používám
tloušťku kolem 14-15um. To právě omezuje životnost šablony, protože
po několika použitích papír trochu nasákne fluxem z pasty.

Jako správný šetrný ekolog používám recyklovaný materiál. Konkrétně
stránky z různých katalogů. Je ale třeba vybrat vhodný papír, většinou
se dneska používají příliš tenké stránky kolem 10um. Takže když ještě
fungovaly veletrhy a výstavy, tak jsem často prohlížel katalogy ne
kvůli popisu výrobků, ale kvůli použitému papíru. ;-)

Řízení laseru přes GRBL (free, opensource, na nejlevnějším Arduinu),
nad tím nadstavba na PC LaserGRBL (free, opensource).

Vstupní podklady z Eagle. Ten LaserGRBL je moc fajn SW, ale má jeden
nedostatek. Neumí import ve formátu DXF. Jako vektorový formát je
třeba použít SVG.
Eagle teoreticky umí export masky i v SVG. Ale je tam nějaký problém.
Nebo možná byl. Už si ani přesně nepamatuji jaký, experimentoval jsem
s tím dávno.
Takže export dělám přes DXF a pak konvertuju do SVG. Protože
z historických důvodů vlastním kvůli frézce CAM Aspire (ten není free),
tak dělám převod tam. Ale dalo by se to udělat i přes nějaké free
produkty, třeba Inkscape a podobně.

Doba vypálení jedné šablony podle složitosti desítky sekund až
jednotky minut. Materiálové náklady nula, kromě trochy elektriky.
V pohodě dělám šablony pro QFP/QFN s roztečí 0.5mm.

Protože jsem bohužel mistr provizorních řešení, tak mám ten laser
provizorně namontovaný na mechanice 3D tiskárny. Už aspoň rok
mám rozdělanou dedikovanou mechaniku, ale nejsou lidi.

Pastu nanáším normálně ručně stěrkou. Resp. mám na to takovou
malou plechovou špachtličku, už ani nevím odkud. Ale stejně to jde
třeba starou kreditkartou.

Oproti dispenseru jsou mnohem nižší nároky na pastu. Takže klidně
používám i starou, dost vyschlou pastu, kterou naředím fluxem.
To bych si s dispenserem rozhodně netroufl.

PL