Zacal som stavat feritovu antenu...

Sobota Říjen 24 20:39:33 CEST 2020

Moc hezké. Jen nevím, ten materiál N87 není na tohle příliš
nízkofrekvenční? Koukal jsem na porovnání materálů
http://www.ferity.cz/materialy/cross_ref_list.pdf
N67 je jako prameťácká H24 a předpokládám, že N87 má ještě vyšší
permeabilitu. Ono snad ani není na závadu ta vysoká permeabilita, ale
tyhle materiály mají obvykle i vyšší vodivost a ta to pak zatlumí.
Pramet dělal feritky z hmoty H7 a aby se ztráty vířivými proudy omezily,
feritka měla hodně hluboké drážky. Ale tyhle feritky se používaly na
středních vlnách, na VLF předpokládám, že by to chodilo dobře i bez těch
drážek. Ostatně na www.ferity.cz jsem koupil tyčky H11 bez drážek a na
DCF chodí dobře.

Ohledně vinutí - když jsem začínal vyrábět DCF přijímače, měřil jsem
závislost Q na průměru drátu (v příloze). Je to teda měřené na feritce
160x10 mm, v těchto rozměrech bude asi všechno jinak... Zajímavé je, že
od určitého průměru drátu zase Q klesá. Moje vysvětlení (a vůbec nevím,
jestli je správné), že mg. pole prochází nejen jádrem, ale i vodičem na
něm navinutým a že v tom tlustém drátu jsou při větším průměru větší
ztráty vířivými proudy? Pokud drát nahradím lankem i s celkově vyšším
průřezem, Q s průřezem roste.

Zajímavé by bylo feritku zkusit nějak zoptimalizovat, změnit poměr délky
a průřezu. Třeba to ještě vylepšíte :-)

Anděl