Re: Hodiny z Lidlu ( bylo : Re: Mikrokrokování hodin .......

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Sobota Říjen 17 18:14:16 CEST 2020

so 17. 10. 2020 v 17:43 odesílatel Jindrich Fucik <fulda na seznam.cz> napsal:

> Mohu několik otázek?
> Motory jsou jednopólové jako v mém popisu?

Ano.

> Mají nějaké snímání nulové polohy? (jedno nebo několik?)

Určitě ano - je to ten malinký fototranzistor když se podíváte na tento
obrázek:
 hhttps://
1.bp.blogspot.com/-CT9Eb32ys6E/X4r26qCJ_RI/AAAAAAAACtc/Z31ffkqVClcQytqyZGegdkBjFzcDMFT6wCLcBGAsYHQ/s2048/IMG_20201017_141633.jpg
je umístěn mezi osou ruček a mezi tím větším plivancem-švábem na desce.
Někde pod ním bude světýlko LED ( nebo obráceně , ale to je jedno )  a v
kolečkách nejspíš dírky. Když budou dírky v ose, uvidí to na sebe a to je
základní poloha 12.
Ale dál jsem to nekuchal, nevím jak to uvnitř je řešené mechanicky. Měl
jsem strach , aby se mi to nerozpadlo na 5 různých koleček a já nemusel
skládat zbytek soboty puzzle.

> Vteřinovka není součástí nařizování?

Je, nejdříve se vše (sekundová i minutová+hodinová) srovná na 12, po
zasynchronizování na DCF se začne hýbat sekundovka a ta už správně podle
času opisuje sekundy. Po chvíli ( minuta až 5 minut) pak se přidá pohon
minutové ručky ( mechanicky spojené s hodinovou ručkou převodem) Ty se pak
zastaví na aktuálním času.
Sekundová ručka má nezávislý pohon a také sledování nulové polohy (12)
Teď mě napadá, že při tom srovnávání na 12 když jede nejdřív sekundovka,
tak to optické snímání nebude dělané dírkou v kolečkách, ale naopak bude to
celé průhledné a nulové polohy budou mít možná na kolečkách clonku.
Ale je to domněnka, jak jsem psal, zbaběle už jsem to nekuchal dál....

To kuchnutí co jsem udělal bylo ze zvědavosti co je tam za čipy ( plivance
:-(  ), byl jsem zvědavý na ten vnitřek, anténu atd...  A hlavně  jsem
chtěl jedny z těch hodin co mám obětovat jako budič těch Pragotronů.
Jenomže  když jsem to kuchnul a připojil se k tomu, zjistil jsem, že ty
impulzy pro motor minutové ručky  chodí jednou za 10 sekund.  Původně jsem
si toho nějak nevšimnul.
No a vzhledem k tomu, že by to pro mne nemělo rozebrané cenu (další dělení
6x a a z jednoduchosti je rázem další větší bastlení okolo) jsem to zase
umravnil do původního stavu.
A dal do ložnice, kde jsem utnul tu sekundovku...