Re: Zkrat adaptéru

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Pátek Říjen 9 09:22:45 CEST 2020

---------- Původní e-mail ----------
Od: Jiri Linhart <hw.jirilinhart na gmail.com>
Komu: hw-list na list.hw.cz
Datum: 9. 10. 2020 8:40:22
Předmět: Re: Zkrat adaptéru

>    1. Kolikrát je vratná ta pojistka, protože první co budou děti
>      dělat bez dozoru i s dozorem je to zkoušet jestli to vypne ve
>      zkratu (vím co jsme dělali v ládí).

Je vratná mnohokrát. ALE někdy se hodí vědět, že jí návrat nějakou dobu trvá. Tedy ona vybavuje na základě energie, která se na ní realizuje. Pokud se dlouho pomalu zahřívá, tak se rozpojí, pokud se zahřívá pomalu velkým proudem, taky se rozpojí.
Po nějaká době (když vychladne), tak se zase spojí, ALE zůstane v ní nějaká energie, takže podruhé vybaví dřív. Na úplné vychladnutí potřebuje celkem dlouhý čas - v řádu hodin až dní.

>    2. Nevím jak rychlo zareaguje tato pojistka oproti tavné, ale
>      máme problém s měřákama v proudovém rozsahu. Hodně dětí nechá
>      přepnutý do měření proudu a dá měřák na napětí. Spálí se tavná
>      pojistka to je dobře, ale nechce se mě ji pořád měnit. Šlo by k
>      800mA pojistce dát PPTC třeba na 500mA a tím ochránit tavnou
>      pojistku v měřáku i za cenu zmenšení měřeného rozsahu?

Tady tě odkážu na datasheet pro příslušný polyswitch. Je v něm pokaždé tabulka, nebo graf, který ukazuje závislost protékajícího proudu na čase. přes polyswitch dokážeš prohnat mnohem větší proudové špičky, než je jeho nominální hodnota a naopak se ti vypne při menším proudu, pokud je přítomen v nevhodné kombinaci nevhodně dlouho.