Re: Opět plošné spoje na 3D tiskárně

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Říjen 9 00:01:32 CEST 2020

Nezkoušel, ale chtěl bych.
Kdysi jsem se na to díval a velmi jsem zatoužil to zkusit.
Ne s resinem, ale osvítit přes to LCD normální negativní fotoresist.
Případně i masku.

Protože tiskárnu nemám, tak jsem zvažoval koupit si jen displej
a k tomu elektroniku.
Tak jsem kolem toho trochu nastudoval problematiku. A není
to zas tak přímočaré.

Ty běžné laciné LCD, které jsou v těch současných SLA tiskárnách,
jsou v podstatě mobilové displeje. Takže jsou barevné.
Výsledkem je, že ten nasvícený bod není bod, ale jen 1/3bodu,
protože přes červený a zelený filtr to UV neprojde.

A další efekt toho je, že propustnost je někde kolem 3%
(snad si to správně pamatuju). Zbytek skončí v tom panelu.
Což je nepříjemné proto, že tím ten panel rychle degraduje.

Našel jsem pak nějaký monochromatický LCD, který měl propustnost
snad kolem 8%. A proto také udávali dlouhou životnost.
Protože byl jen mono, tak měl i lepší rozlišení.
Cena byla docela vysoká.

Ozval se mi nějaký kolega zde z konference, že by ten panel v rámci
nějaké své zakázky koupil a půjčil mi ho k otestování. Já bych mu za to
samozřejmě poskytl veškeré know-how, na která bych přišel.
Vypadalo to nadějně, ale pán se pak odmlčel a od té doby se neozval.

Protože mám rád CNC, tak jsem zvažoval pod to pak udělal CNC XY
stolek. Tím by se daly nasvítit i velké motivy.
Úplná pecka by byla předřadit tomu případně nějakou optiku (třeba
ze starého zvětšováku) a zmenšit ten obraz třeba 2:1. V kombinaci
s XY stolem by malá plocha nevadila, a rozlišení by pak velmi slušné.

Protože zatím takhle cesta u mě utichla, tak jsem se vydal cestou laseru.
Zkoušel jsem různé varianty. Buď výkonovým laserem odpálit nastříkanou
barvu. To dávalo celkem slušné výsledky, ale chtělo by to ještě vylaborovat
co nejvhodnější barvu.

Pak i laserový osvit fotoresistu.
Mimochodem jsem si přitom ověřil, že modrým laserem ten resist není
možné nasvítit. Laserem na 405nm samozřejmě ano. Opravdu ta citlivost
na vlnovou délku je dost ostrá, takže to s tím zatemňováním při práci
není tak horké.

Laškoval jsem i s myšlenkou vektorového kreslení, kde šířka dráhy by se dala
měnit posuvem v ose Z. Ale bylo by to velmi mnoho práce na nějakém SW.
Případně to vektorově malovat podle HPGL dat se šířkou čáry 0.1mm.
Ale na to zatím nedošlo, skončil jsem u bitmapové varianty.

Laser jsem používal na mechanice 3D tiskárny. Pro lepší výsledky jsem
začal stavět speciální mechaniku. Pak ale s blbnutím kolem Covidu
a s dalšími soukromými záležitostmi jsem to zatím odložil do skříně.

PL