Re: OT: nedělní matematické okénko

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Říjen 6 20:36:11 CEST 2020

S nakopáváním do zadku jsem začal já, tak se ještě sluší zareagovat na
případné nesouhlasné názory.

Podle mě je fajn, když žáka kantor něco naučí. Ale je ještě
mnohem-mnohem více fajn, když ten kantor naučí žáka mít daný předmět rád.
A pokud ho to sice naučí ale současně mu předmět znechutí, tak negativa
výrazně přebijí pozitiva.

Ten příklad -4^2 je (podle mě) navíc hodně umělý. V praxi buď mám
nějakou hodnotu, a chci spočítat její 2. mocninu. Pak by ale matematický
zápis vypadal jinak, byl by ozávorkovaný.
Nebo je to součástí nějakého většího výpočtu, pak to zase mění situaci,
protože pak je situace jasná.
Takto vytrženo a samostatně postaveno je to jen a pouze čistý chyták.
Pokud by to takto bylo podáno a vysvětlováno v nějaké hodině typu
"budeme řešit žertovné příklady z matematiky" (Škola základ života) nebo
prostě v nějaké části výuky, zaměřené na podobné okrajové situace, tak
fajn. Tam to patří.
Pokud to ale bylo jen vystřeleno do písemky, tak je to (podle mě) špatně
a je to kontraproduktivní.

Když jsem to zadání viděl já, tak jsem ho vyřešil správně. Ne pro své
znalosti matematiky, ale pro znalosti sociologie. Je jasné, že když to
někdo poslal do konference, tak výsledek bude přesně opačný, než by se
zdálo na první pohled.
V konferenci je to OK, v písemce ne.

Ano, striktně matematicky je výsledek jasný, dá se to dohledat v knize atd.
Ale jestli někdo do budoucna bude mít matiku rád nebo ne, to vůbec nemá
takto striktní pravidla.

PL